Prezentujemy Państwu archiwalne zdjęcia oraz opisy pojazdów jakie służyły w Zawodowej Straży Pożarnej w Krakowie. Zdjęcia przedstawiane poniżej są pozyskane z archiwum ZSP, kalendarzy i prywatnych zdjęć.
- strona ciągle w budowie -


Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy na podwoziu Jelcza 315MS wyposażonym w silnik z turbosprężarką o moc 243 koni mechanicznych. Czteroosobowa załoga zajmowała miejsca w kabinie seryjnej w układzie miejsc 2+2. Centralne miejsce zabudowy zajmował dwukomorowy zbiornik na wodę o pojemności 6000 litrów. Skrytki na sprzęt i armaturę oraz pulpit sterowniczy autopompy osłonięte zostały brezentowymi żaluzjami. W pojeździe zastosowano nową autopompę A32 o wydajności 3200 l/min. Na pomoście górnym zainstalowano jedno działka wodno-pianowe produkcji austriackiej. Masa całkowita pojazdu wynosiła 15 700 kg a prędkość maksymalną jaką mógł osiągnąć to 92 km/h. Wyposażenie pożarnicze Jelcza stanowiła podstawowa armatura wodna, węże strażackie, a także drabiny drewniane zamontowane na dachu.
Pojazd trafił do Zawodowej Straży Pożarnej w Krakowie w latach 70.
Numer operacyjny: 18-0111
Tablica rejestracyjna: 9994-KN
Zdjęcie - Kalendarza wydanego przez KGSP w 1981 roku.
Opis - PRL998.pl/Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie

Średni samochód gaśniczy śniegowy podwoziu Star A25L wyposażony w rzędowy sześciocylindrowy silnik benzynowy S47 o mocy 105 koni mechanicznych. Masa całkowita pojazdu wynosiła 7400 kg, a prędkość maksymalną jaką mógł osiągnąć to 85 km/h. Dwuosobowa załoga zajmowała miejsca w seryjnej kabinie w układzie miejsc 1+1.
Głównym elementem zabudowy było 30 sztuk butli o łącznej pojemności 900 kg dwutlenku węgla umieszczone na metalowym stelażu oraz instalacja do podawania środka gaśniczego. Na wyposażeniu pojazdu znajdowały się również lance śniegowe, łomy, tarcze azbestowe a także ubrania żaroodporne.
Pojazd na przełomie lat 60-70 należał i użytkowany był przez Zawodową Straż Pożarną, która w tym czasie działała na terenie naszego miasta.
Zdjęcie - Zawodowa Straż Pożarna Kraków
Opis - PRL998.pl/Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie
Magirus-Deutz S 3500 SDA-25/16
Samochód specjalny SDA-25/16 z drabiną mechaniczną na podwoziu Magirus-Deutz S 3500. Pojazd wyprodukowany przez zachodnioniemiecki Magirus i wyposażony został w silniki wysokoprężnym Deutz o mocy 85 koni mechanicznych oraz układ jezdny 4x2. Kabina pomieściła 6-osobową załogę w układzie miejsc 1+1+4. Magiurusa wyposażono ponadto w autopompę o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar umieszczoną na przednim zderzaku. Za kabiną umieszczono platformę na której zainstalowano czteroprzęsłową drabinę o długości wysuwu 25 metrów a stabilność pracy drabiny zapewniały cztery podpory rozkładane ręcznie. Masa całkowita tego pojazdu wynosiła 7800 kilogramów a prędkość maksymalna z jaką mógł się poruszać to 75 kilometrów na godzinę.
Pojazd fabrycznie nowy pochodzący z importu w latach 50 trafił do Zawodowej Straży Pożarnej jaka działania na terenie miasta Kraków.
Zdjęcie - Zawodowa Straż Pożarna Kraków
Opis - PRL998.pl/Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie