Krakowskie cysterny gaśnicze

 

cysterny

Woda to podstawowy i najczęściej stosowany przez strażaków środek gaśniczy. Jest powszechnie dostępna, stosunkowo tania, jak i łatwa w transporcie. W ówczesnych czasach praktycznie każdy pojazd ratowniczo-gaśniczy straży pożarnej wyposażony jest w zbiornik na wodę oraz inny środek gaśniczy. I tak na przykład pierwszo-wyjazdowe pojazdy JRG dysponują najczęściej zbiornikami o pojemności 2500 litrów wody. Ciężkie pojazdy gaśnicze przewożą od około 5 tys. litrów do nawet 10 tys. litrów. Są jednak przypadki, kiedy wody na miejscu pożaru jest ciągle zbyt mało. Wtedy do akcji wkraczają cysterny gaśnicze. Są to pojazdy przystosowane do przewozu nawet 28 tysięcy litrów wody. Wyjeżdżają do działań wtedy, kiedy na miejscu zdarzenia występuje duże zapotrzebowanie na środki gaśnicze. Tak sytuację związane są często z ograniczonym dostępem do sieci hydrantowej, jej awarii, bądź też pożarem w trudno dostępnym terenie, gdzie wody należy przetłaczać na duże odległości. Przykładem takich akcji mogą być m.in.: pożary budynków o dużej kubaturze, pożary lasów itp. Pojazdy typu cysterna w szeregach PSP jaki OSP mają jeszcze jedno, bardzo ważne zastosowanie. Mianowicie niektóre cysterny gaśnicze przystosowane są do przewożenia wody pitnej. W przypadku długotrwałej suszy, skażenia wody pitnej na danym terenie itp. pojazdy te mogą zaopatrzyć mieszkańców w wodę zdatną do picia.

cysterny 2

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie na rok 2016 dysponuje czterema pojazdami typu cysterna - oznaczenie GCBM. Są one w podziale bojowym JRG 2 , JRG 3 , JRG 4 oraz JRG 6 Kraków. Warto zaznaczyć, że jest to jedyne miasto w Polsce posiadające taką liczbę „strażackich beczek”. Dla przykładu w Poznaniu nie ma w ogóle cystern,  w Warszawie jest tylko jedna.  W królewskim mieście był nawet taki okres, kiedy w strukturach KM PSP było aż 5 autocystern. Patrząc na przestrzeni lat na liczbę wyjazdów do akcji tych pojazdów widzimy, że coraz rzadziej opuszczają one garaże. Wszystko to za sprawą coraz lepiej rozbudowanej sieci hydrantowej na terenie Krakowa i jego okolic. Nie oznacza to jednak, że cysterny nie są już potrzebne. Kiedy pożar jest opanowany, liczba strażaków na miejscu zdarzenia wystarczająca,  a jedynym problemem jest ograniczona ilość środka gaśniczego na miejscu zdarzenia może pojawić się cysterna. Dużą zaletą takiego rozwiązania, jest fakt,że jedna cysterna jest w stanie dowieść tyle wody ile musiałoby dowieść kilka ciężkich pojazdów gaśniczych. 

cysterny 3


P1110083

Jako pierwszy zaprezentujemy Wam ciężki samochód gaśniczy cysterna z JRG 2 Kraków.

Zestaw składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C-417K oraz naczepy cysterny PZL-Krosno.

Ciągnik siodłowy wyposażony jest w silnik o mocy 243 koni mechanicznych. Napęd pojazdu na jedna oś 4x2. Jelcz posiada kabinę przystosowano do przewozu 3 osób w układzie 1+2. Sygnalizacje ostrzegawcza pojazdu stanowią dwa kogut Gamet SLO3O oraz Sygnał dwutonowy Belma.

Naczepa pojazdu posiada dwie osie, na których przewożona jest beczka o pojemności 18 tysięcy litrów wody. Na samym tyle zamontowano motopompę o wydajności 1600 l/min

Pojazd m.in brał udział w takich interwencjach jak:

- Pożar domu przy ul. Limanowskiego

- Pożar domu handlowego Gigant

- Pożar hurtowni motoryzacyjnej Stachura

- Pożar klasztoru w Alwerni

- Pożar pustostanu przy ul. Fredry

- Pożar magazynu przy ul. Dekerta


 

6

Teraz JRG 3 i najnowsza na dzień dzisiejszy cysterna gaśnicza w strukturach KM PSP Kraków. Jest to Iveco Stralis 450 z naczepą firmy ARM+Germaz. Pojazd trafił do Krakowa w 2012 roku i zastąpił Jelcza, którego teraz możemy spotkać w podziale "szóstki"

Ciągnik siodłowy o napędzie 4x2 wyposażony w silnik o mocy 450 koni mechanicznych. Sygnalizacja ostrzegawcza całego zestawu wykonana została przez firmę Elektra.

Naczepa może przewieść aż 25 tysięcy litrów wody. Wydajność autopompy TOHATSU to 1200 litrów na minute. Warto zaznaczyć, że pojazd przystosowany jest do przewozu wody pitnej.

Pojazd m.in brał udział w takich interwencjach jak:

- Pożar zakładu wulkanizacyjnego przy ul. Prądnickiej

- Pożar w sortowni odpadów przy ul. Nad drwiną

- Pożar magazynów przy ul. Żółtej Ciżemki


 

P1300731

Jelcz C-417 z naczepą PZL-Krosno to kolejna cysterna gaśnicza, łudząco podobna do tej „dwójkowej” Jej miejsce stacjonowania to jednostka przy ul Obrońców Modlina czyli JRG 4. Pojazd, zanim rozpoczął swoją pożarniczą karierę przewoził mleko w mleczarni. Parametry ciągnika, jak i naczepy niemalże identyczne jak jej siostry z JRG 2. Różnica na pewno dotyczy motopompy, która w tym przypadku ma większą wydajność. Ciągnik siodłowy wyposażony w silnik o mocy 243 koni mechanicznych. Napęd pojazdu na jedna oś 4x2. Kabina 1+2. Naczepa dwu osiowa o pojemności 18 tysięcy litrów. Motopompa Rosenbauer FOX o wydajności 1900 litrów na min. Sygnalizacje dźwiękowa stanowi sygnał dwutonowy Belma 12V natomiast sygnalizacji świetlna 2 koguty Elektry LBX-14 oraz jeden LB0-14. Jak nie trudno się domyślić patrząc na poprzednie przeznaczenie beczki, pojazd przystosowany do przewozu wody pitnej.

Pojazd m.in brał udział w takich interwencjach jak:

- Pożar domu handlowego Gigant

- Pożar hurtowni motoryzacyjnej Stachura

- Pożar klasztoru w Alwerni

- Pożar w sortowni odpadów przy ul. Nad drwiną

- Pożar starego młyna przy ul. Kocmyrzowskiej

- Pożar wagonów kolejowych przy ul. Kosiarzy


 

JRG6 109

Cysterna z JRG 6 zamyka nasz przegląd krakowskich „beczek”. W podziale JRG 6 zaliczyła prawdopodobnie dopiero jeden wyjazd do działań. Warto zaznaczyć, że w tej jednostce na przestrzeni kilku ostatnich lat występowały różne kombinacje naczep i ciągników siodłowych. Jeździł tu m.in. zestaw z JRG Skawina oraz SA PSP Kraków. Obecnie w podziale krakowskiej szóstki znajduje się Jelcz 417 wraz z naczepą PZL-Krosno. Parametry ciągnika i naczepy identyczne jak na JRG 4 ( czytaj wyżej ) Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa firmy Elektra/Elfir.

Pojazd brał udział w pożarze lakierni w miejscowości Staniątki (pow. wielicki gm. Niepołomice ) 


Łącznie w Małopolsce jest 10 cystern gaśniczych - 4 w Krakowie oraz po jednej w: JRG Oświęcim, JRG Chrzanów, JRG-1 Tarnów, JRG-1 Nowy Sącz, JRG Rabka- Zdrój, a także jedna w OSP Lisia Góra (pow. tarnowski - ex. 361-39). Największa cysterna ma pojemność 25 ton wody, a najmniejsza 18 ton.

JRG-1 Tarnów - GCBM 25 Scania G440/ISS Wawrzaszek.

14970820 1190175747730751 414509136 o

Foto - GrzegorzP

Jedna z ośmiu 25-ciotysięcznych cystern, które w 2013 roku trafiły do PSP.
Ciekawostka: 12 marca 2015 roku Scania została zadysponowana na autostradę A4, gdzie w wyniku wypadku ciągnika siodłowego z naczepą doszło do dużego wycieku oleju napędowego. Duża ilość wody była niezbędna do zmycia z nawierzchni neutralizatorów oraz innych powypadkowych zanieczyszczeń.

JRG-1 Nowy Sącz - SCz 19 Jelcz 620/Metalchem-Kościan.

14958673 1190175081064151 1968386965 n

Foto - KM PSP Nowy Sącz

JRG ChrzanówGCBM 25 Iveco Stralis 460E6/Stolarczyk

14954344 1190175047730821 598598959 o

Foto - Krzysztof Łączak

Najnowsza autocysterna w Małopolskiej PSP, która trafiła do JRG Chrzanów w 2015 roku. "Beczka"o pojemności 25 000 litrów wody.

JRG Oświęcim - GCBM 18/8 Jelcz 620/Metalchem-Kościan

P1110721

JRG Rabka ZdrójGCBM 18 Jelcz C-417K/Metalchem-Kościan.

14936983 1190175057730820 51157705 n

Foto - GrzegorzP

OSP Lisia Góra - GCBM 18 Jelcz 620/Metalchem-Kościan

13612208 1040477772655760 28728835872274441 n

Foto - OSP Lisia Góra

Cysterna, która do lisieckich druhów trafiła w 2013 roku z JRG-1 Tarnów.