samodzielny pododdział kontrterrorystyczny
policji w krakowie

 SPKP Krakow 9

Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji to pododdziały antyterrorystyczne działające pod nadzorem Komendanta Głównego Policji.  

Do kwietnia 2019 roku SPKP nosiło nazwę Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji w skrócie SPAP.

SPKP Krakow 6

SPKP Krakow 5

Do zadań SPKP należy:
- fizyczne zwalczanie terroryzmu poprzez prowadzenie działań rozpoznawczych oraz bojowych przy użyciu taktyki antyterrorystycznej, zmierzających do likwidowania zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze,
- prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych,
- wykonywanie innych działań wymagających użycia specjalistycznych sił i środków będących na wyposażeniu pododdziału lub konieczności stosowania specjalnej taktyki działania,
- organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów pododdziału.

SPKP Krakow 1

SPKP Krakow 2

SPKP Krakow 3

SPKP Krakow 4

Policjanci pełniący służbę w SPKP biorą udział w akcjach o najwyższym stopniu ryzyka, dlatego też muszą być doskonale przygotowani. W czasie żmudnych treningów policjanci do perfekcji opanowują taktykę działań, sztuki walki wręcz, strzelanie, nurkowanie, skoki spadochronowe, ratownictwo wysokościowe, ochronę osób, działania z materiałami wybuchowymi i IED.

Nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje i doskonalą umiejętności, także pod okiem specjalistów amerykańskich, angielskich, francuskich, izraelskich i innych. 

SPKP Krakow 7

SPKP Krakow 8


toyota hilux 6x6 - rampa szturmowa c2

Podwozie: Toyota Hilux 
Napęd: 6x6 
Silnik: 150 KM
DMC: 5619 kg

Ilość trapów: 2
Szerokość trapów: 850 mm
Wysokość operacyjna: ok 7 m

Wyposażenie m.in.: 
- drabiny szturmowe 2 metry oraz 4 metry,
- dodatkowe schody,
-wysięgnik linowy z liną fast-rope,
- gniazda osprzętu,
- tarcze balistyczne.

Na pickupie została zamontowana rampa szturmowa, z dwoma podnoszonymi niezależnie trapami. Na każdym trapie, w jego tylnej części znajdują się podnoszone, zintegrowane tarcze balistyczne. W trakcie szturmu na rampie może znajdować się do 8 operatorów. Pod rampą zlokalizowany jest kontener do przewożenia wyposażenia szturmowego. W kabinie pojazdu może poruszać się dwóch funkcjonariuszy, za przednimi fotelami znajduje się przedział techniczny z urządzeniami łączności, sygnalizacji itp. oraz wydzielone miejsce na wyposażenie indywidualne.

Koszt pojazdu to p onad 1,6 mln złotych. 

Toyoty Hilux została zakupiona w ramach unijnego projektu "Skuteczni razem - SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym".

Celem projektu było zwiększenie zdolności do skutecznego i efektywnego reagowania na ataki terrorystyczne i zagrożenia CBRN-E w celu ochrony obiektów infrastruktury krytycznej i przestrzeni publicznej. W razie aktu terroru i zagrożenia chemicznego, biologicznego, czy radiologicznego, służby powinny odpowiednio współpracować i działać w sposób skoordynowany.


lekki transporter opancerzony tur vi/lto

Podwozie: MAN TGM 
Napęd: 4x4
Silnik: 326 KM 
DMC: 15 000 kg

Pojazd jest przygotowany do przewozu 8-osobowej załogi.

Konstrukcja należy do rodziny pojazdów TUR, które w podstawowych wersjach są przeznaczone dla wojskaWersja VI/LTO została zbudowana z uwzględnieniem specjalnych potrzeb pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.

Kapsuła pojazdu jest zabezpieczona kuloodpornie na poziomie II według normy STANAG 4569, oraz wyposażona w bezodpryskowe okna i wizjery kuloodporne w tej samej klasie. Kapsuła jest także odporna na granaty ręczne, miny przeciwpiechotne, niewybuchy artyleryjskiej amunicji odłamkowej i inne niewielkie przeciwpiechotne materiały wybuchowe, detonowane w dowolnym miejscu pod pojazdem  według normy I STANAG 4569. Odporny na ostrzał jest również przedział silnikowy. Wnętrze kapsuły załogowej pojazdu oraz komora silnika wyposażone zostały w automatyczne układy przeciwpożarowe z jednoczesną możliwością ręcznego sterowania każdym z nich z miejsc dowódcy i kierowcy.

Oprócz ochrony przed wybuchem, ostrzałem i pożarem, załoga transportera jest także zabezpieczona przed bojowymi środkami trującymi, środkami biologicznymi i pyłem promieniotwórczym. Gwarantuje to odpowiedni poziom szczelności kapsuły i możliwość włączenia w razie potrzeby systemu filtracyjnego.

Koszt pojazdu to prawie 3 mln złotych.


Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 517

SPKP PIRO Ambulans Nowy Sprinter 01

Nieoznakowany ambulans pirotechniczny na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter.

Wyposażony w silnik diesla o mocy 170 koni mechanicznych, automatyczną skrzynie biegów, napęd na cztery koła, wyciągarkę, kamerę cofania, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe.

Pojazdem może poruszać się czterech funkcjonariuszy Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie. Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia do realizacji zadań w zakresie neutralizacji materiałów minersko-pirotechnicznych jaki podejmuje podczas służby Sekcja Minersko-Pirotechniczna SPKP Kraków. 

Zabudowę specjalistyczną wykonała firma AMZ-KUTNO. To spod jej skrzydeł wyszły takie pojazdy jak radiowozy w wersji wypadowej "W" Mercedes-Benz Sprinter użytkowane przez OPP/SPPP w całym kraju, Volkswagen Crafter w wersji ARPD/ETDiE dla ruchu drogowego czy LTO - Lekki Transporter Opancerzony "TUR-VI", który jest użytkowany również przez krakowskich kontrterrorystów.

Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 517 CDI
Zabudowa: AMZ-KUTNO
Napęd: 4x4
Silnik: 170 KM (125 kW) 
Rocznik: 2023
Ilość miejsc: 4
Układ miejsc: 1+2+1

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 10x lampa kierunkowa Federal Signal Vama NanoLED
- 1x lampa pojedyncza LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal Vama AS-320

W tylnej części pojazdu zamontowany został w rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota. Dodatkowo na wyposażeniu znajdują się cztery magnetyczne napisy "POLICJA", a także zamontowano oświetlenie robocze pola pracy - dwie lampy LED na bokach oraz dwie lapy LED z tyłu pojazdu. 

Wyżej wspomniane urządzenie zrobotyzowane jakie znajduję się na wyposażeniu tego pojazdu to robot IBIS produkcji PIAP.  Przeznaczony jest do działań pirotechnicznych i prowadzenia rozpoznania. Po zamontowaniu dodatkowych urządzeń może być wykorzystywany do neutralizacji niebezpiecznych ładunków, rozpoznania chemicznego i działań ratowniczych.



Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 519

Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 519 BlueTec
Napęd: 4x4
Silnik: 190 KM
Rocznik: 2016


Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 8x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal AS

Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPKP Kraków. 
Pojazd posiada klimatyzacje postojową, rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota a także zamontowano oświetlenie robocze - dwie lampy na bokach oraz dwie lapy z tyłu pojazdu. 

Pojazd został zakupiony w 2016 roku przed organizacją Światowych Dni Młodzieży w Krakowie i zastąpił wysłużonego Mercedesa Sprintera 616 zabudowanego przez firmę Szczęśniak. 


Przyczepa z Pojemnikiem gazoszczelny "ola"

Marka przyczepy: BORO
Zabudowa: JAKUSZ
Numery rejestracyjne: HPG B329

Sygnalizacja świetlna: 
- 6x lampa kierunkowa LED NIEBIESKIE
- 1x lampa pojedyncza POMARAŃCZOWA

Specjalistyczna dwuosiowa przyczepa z pojemnikiem gazoszczelny OLA jaka znajduje się na wyposażeniu krakowskiego SPKP jest przeznaczona do ochrony ludzi i otoczenia przed działaniem wszystkich skutków wybuchu materiałów wybuchowych i substancji toksycznych mogących znajdować się w bagażach, przesyłkach lub innych przedmiotach niebezpiecznych.

Specjalistyczny pojemnik umożliwia wielokrotny, bezpieczny transport podejrzanych ładunków poza strefę przebywania ludzi oraz pobieranie próbek gazów powybuchowych w razie zaistnienia eksplozji.


 Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI/PS Szczęśniak

Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez jeszcze wówczas Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji KWP Kraków. Samochód służył do przewozu specjalistycznego robota, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPAP Kraków. Po zastąpieniu go nowszym pojazdem, Sprinter został przerobiony na lawetę KWP Kraków.

Marka: Mercedes-Benz
Model: 
Sprinter 616 CDI
Zabudowa: PS Szczęśniak
DMC: 5990 kg
Pojemność skokowa: 2685 ccm
Moc: 156 KM (115 kW)
Napęd: 4x2
Rocznik: 2004
Numery rejestracyjne: HPG A687

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 6x lampa kierunkowa LED
- 2x lampy kierunkowe Wesem 
- Modulator dźwiękowy Elfir Zura 1120

Pojazd posiadał klimatyzacje postojową w zabudowie, rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd robota z pojazdu, oświetlenie robocze oraz maszt oświetleniowy pola pracy. 


Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 313

Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez jeszcze wówczas Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji KWP Kraków. Pierwotnie pojazd był oznakowany, jeździł w Sekcji Lotnictwa KWP Kraków. Posiadał numer taktyczny G-003. Następnie pojazd roznakowano i przekazano do SPAPu gdzie wykorzystywany był gównie przez Sekcję Minersko-Pirotechniczną SPAP Kraków. Wykorzystywany był do transportu specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego przez funkcjonariuszy a także do ich transportu na miejsce działań. Następnie pojazd trafił do Wydziału Techniki Kryminalistyki  i został zdemontowany "kangur" z przodu auta.

Marka: Mercedes-Benz
Model: 
Sprinter 313 CDI
Moc: 130 KM
Napęd: 4x4

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 4x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Elfir Zura 1120