sekcja lotnictwa policji kwp w krakowie
Zdjęcie autorstwa - Małopolska Policja
Początek działalności polskiego lotnictwa policyjnego w zasadzie datuje się na 1996 rok, kiedy to powstały dwie pierwsze Sekcje Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie i w Poznaniu, wyposażone w dwa śmigłowce Kania.
Sekcja Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie zlokalizowana jest na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w rejonie dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny.
Zadania wykonywane przez SLP:
- planowanie wykorzystania śmigłowców w realizacji zadań policyjnych,
- udział w operacjach policyjnych z wykorzystaniem termowizji i pasm TV do transmisji obrazu na stanowiska kierowania,
- realizacja działań pościgowo-blokadowych,
- działanie w sytuacjach kryzysowych, w ramach akcji ratowniczych w związku z zaistniałymi katastrofami naturalnymi i awariami technicznymi.
- udział w poszukiwaniach osób i rzeczy,
- monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas zgromadzeń i imprez masowych,
- zapewnienie realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego,
- współdziałanie z pododdziałami antyterrorystycznym,
- procesowe dokumentowanie działań policyjnych w tym filmowanie i fotografowanie w celach rozpoznawczych lub dowodowych,
- loty transportowe na terenie kraju,
- współdziałanie z innymi rodzajami lotnictwa,
- wsparcie działań operacyjnych innych komórek organizacyjnych Policji.
Na wyposażeniu Sekcji Lotnictwa Policji KWP Kraków znajdowały się dwa śmigłowce PZL Świdnik Kania o znakach rejestracyjnych SN-51XP (G-020, niegdyś SLP KWP Poznań) oraz SN-52XP (G-002). Śmigłowce w 2015 roku zakończyły swoją służbę w policji a ich miejsce zastąpiła maszyna PZL Świdnik W3 Sokół przekazany z Wydziału Lotniczego ZL KGP która pełni służbę do dnia dzisiejszego. Jej znaki rejestracyjne to SN-34XP (G002).
G002 - PZL Świdnik W3 Sokół - SN-34XP
Średni śmigłowiec wielozadaniowy "Sokół"
Załogę stanowią 2 lub 3 osoby. Możliwość zabrania 10 pasażerów na pokład. Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa. Wirnik nośny czterołopatowy. Drugi egzemplarz tego typu śmigłowca znajduje się w KWP Szczecin.
Znaki rejestracyjne - SN-34XP
Numer taktyczny - G002
- Dane techniczne:
- Silniki: 2 turbinowe PZL-10W
- Średnica wirnika: 15,70 m
- Długość kadłuba: 14,21 m
- Wysokość: 4,12 m
- Masa własna: 3680 kg
- Masa całkowita: 6400 kg
- Prędkość maks.: 255 km/h
- Prędkość przelot.: 235 km/h
- Pułap: 5100 m
- Zasięg: 690 km
- Zapas paliwa: 1700 l
- Dodatkowe wyposażenie śmigłowca:
- wciągarka LUCAS o udźwigu 250 kg,
- dodatkowy zbiornik paliwa 1030 l.,
- kamera LEO-400,
- reflektor-szperacz.
W SLP KWP Kraków od 2015 roku do dnia dzisiejszego.
[archiwum] - G020 - PZL Świdnik Kania - SN-51XP
Śmigłowiec wielozadaniowy "Kania"
Załogę stanowiły 2 osoby a na pokład była możliwość zabrania 9 pasażerów.
Znaki rejestracyjne - SN-51XP
Numer taktyczny - G020
Dane techniczne:
Silniki: 2 silniki turbowałowe Allison 250-C20B
Moc: 2 x 426 KM
Średnica wirnika: 14,56 m
Długość kadłuba: 12,03 m
Masa własna: 2000 kg
Masa całkowita: 3550 kg
Maksymalna prędkość: 210 km/h
Maksymalna zasięg: 800 km
Pułap: 4000 m
Zużycie paliwa: 196 l/h
Wyposażenie śmigłowca
- aparatura nagłaśniająca TV-450
- system obserwacyjny FLIR ULTRA 4000
- układ transmisji danych BSS 56KM (system TOR)
- reflektor olśniewający Spectrolab SX-5 o mocy 1600 W.
Jedne z dwóch śmigłowców typu PZL- Kania zamówionych dla Lotnictwa Policji w 1996 roku. Oba te śmigłowce spacjowały w Krakowie.
W roku 2014 został wycofany ze służby w policji.
[archiwum] - G002 - PZL Świdnik Kania - SN-52XP
Śmigłowiec wielozadaniowy "Kania"
Załogę stanowiły 2 osoby a na pokład była możliwość zabrania 9 pasażerów.
Znaki rejestracyjne - SN-52XP
Numer taktyczny - G002
Dane techniczne:
Silniki: 2 silniki turbowałowe Allison 250-C20B
Moc: 2 x 426 KM
Średnica wirnika: 14,56 m
Długość kadłuba: 12,03 m
Masa własna: 2000 kg
Masa całkowita: 3550 kg
Maksymalna prędkość: 210 km/h
Maksymalna zasięg: 800 km
Pułap: 4000 m
Zużycie paliwa: 196 l/h
Wyposażenie śmigłowca
- aparatura nagłaśniająca TV-450
- system obserwacyjny FLIR ULTRA 4000
- układ transmisji danych BSS 56KM (system TOR)
- reflektor olśniewający Spectrolab SX-5 o mocy 1600 W.
CIEKAWOSTKA - Śmigłowiec zagrał w trzech odcinkach kryminalnego serialu paradokumentalnego ?W11 ? Wydział Śledczy?.
Śmigłowiec w latach 1996-2009 wykorzystywany był Sekcji Lotnictwa Policji KWP w Poznaniu, a w latach 2009-2014 przez policyjnych lotników w Krakowie. Jedne z dwóch śmigłowców typu PZL- Kania zamówionych dla Lotnictwa Policji w 1996 roku.
W roku 2014 został wycofany ze służby w policji. W 2020 roku przekazany do Muzeum Ratownictwa w Krakowie. Śmigłowiec można obejrzeć na wystawie stałej w Tomaszowicach.