1

małopolska brygada odwodowa


Wybrane siły i środki z terenu działania KM PSP w Krakowie zostały wyznaczone do odwodu operacyjnego krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na podstawie Rozkazów Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP.
W strukturach Małopolskiej Brygady Odwodowej (MBO) funkcjonują niżej wymienione pododdziały Centralnego Odwodu Operacyjnego (COO) oraz Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego (WOO) Batalionu "KRAKÓW", w skład których wchodzą pojazdy i sprzęt Komendy Miejskiej PSP w Krakowie, w tym podległych jej jednostek ratowniczo-gaśniczych.


Batalion "KRAKÓW" Centralnego Odwodu Operacyjnego


 Kompania Gaśnicza "WAWEL" Małopolskiej Brygady Odwodowej

 

Główny trzon kompanii tworzą jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej z powiatu krakowskiego. KG "WAWEL" została powołana do zwalczania pożarów w kompleksach leśnych w ramach Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego MBO.

 

339-35 - GBARt 3,5/29 MAN TGM - OSP Jerzmanowice

339 35 Wawel

339-74 - GBARt 3/16 Volvo FL 280 - OSP Skawina I

339 74 MBO

339-96 - GBARt 3,5/27 MAN TGM - OSP Zielonki

339 96MAN

339-91 - GBARt 3,5/27 Iveco EuroCargo - OSP Zabierzów

OSP Zabierzów

329-45 - GBARt 3/30 MAN TGM - OSP Krzeszowice

OSP Krzeszowice

339-85 - GBA 3/16 Volvo FL280 - OSP Miłocice 

OSP Miłocice

339-93 - GBARt 3/23 MAN TGM 13.290 - OSP Kobylany

OSP Kobylany

329-98 - GBARt 2/20 Mercedes 1124 - OSP Olszowice

OSP Olszowice

339-22 - GCBA 4,3/40 Mercedes Atego - OSP Czułówek

OSP Czułówek

339-68 - GCBA 13/48 Steyr - OSP Maszyce

OSP Maszyce

339-61 - GCBA 5/24 Jelcz - OSP Raciborowice
339 61MBO

339-51 - GBARt 2,5/16 Mercedes Atego - OSP Zbydniowice

397 50 MBO


Kompania Gaśnicza "SMOK-I" 


Kompania gaśnicza przeznaczona do zwalczania pożarów hal, magazynów, składowisk odpadów. Tworzą ją wyłącznie siły i środki Państwowej Straży Pożarnej, w tym między innymi zastępy z JRG Chrzanów czy JRG Wieliczka i innych wybranych jednostek.

 
301-22 - GBARt 2/16 Mercedes Atego - JRG-1 Kraków

301k22 4

302-21 - GBAPrRt 21/25+750 Renault - JRG-2 Kraków

302 21

302-P1 - Przyczepka Pompowa 8000/8 - JRG-2 Kraków

302 p1

303-25 - GCBARt 5/32 MAN - JRG-3 Kraków

303 25

304-25 - GCBA 5/32 Scania - JRG-4 Kraków

304k25v4

304-80 - SW 3000 Star - JRG-4 Kraków

304k80v3

305-27 - GCBA 6+4/64 MAN - JRG-5 Kraków

305 27v2

Działko wodno-pianowe przenośne 6500 l/min - JRG-5 Kraków

działko

305-71 - SCKn Renault - JRG-5 Kraków

305 71

305-K3 - Kontener Środka Pianotwórczego - JRG-5 Kraków

305 k3

305-77 - Pojazd terenowy quad KYMCO - JRG-5 Kraków

305 77

306-25 - GCBA 9/65 MAN - JRG-6 Kraków

306k25v4

307-21 - GBARt 2,5/24 Mercedes - JRG-7 Kraków

307k21

307-90 - SLRR Ford Ranger - JRG-7 Kraków

307k90 1

320-22 - GBARt 2,5/24 Mercedes - JRG Skawina

320 22

320-81 - SLKw Peugeot - JRG Skawina

320 81

KR 638VP - Przyczepa towarowa kwatermistrzowska WIOLA - JRG Skawina

 Wiola MBO


 MODUŁ GFFFV 

Ground Forest Fire Fighting using Vehicles - Moduł gaszenia pożarów lasów z ziemi z użyciem pojazdów. W skład modułu wchodzą także zastępy z JRG podległym KM PSP w Tarnowie, KM PSP w Nowym Sączu, KP PSP Dąbrowie Tarnowskiej, KP PSP Nowym Targu.

 

220-81 - SLKw Renault Trafic + Quad - KW PSP Kraków

220k81 prawy przd

Quad220

220-99 - SDiŁ Renault - KW PSP Kraków

220 99

250-56 - Autobus Solaris InterUrbino 12 - SA PSP Kraków

250 56

302-21 - GBAPrRt 2/20/750 Renault + AP 8000/8 - JRG-2 Kraków

302 21

303-25 - GCBARt 5/32 MAN - JRG-3 Kraków

303 25

304-25 - GCBARt 5/32 Scania - JRG-4 Kraków

304k25v1

304-80 - SW 3000 Star 944- JRG-4 Kraków

304 80

306-25 - GCBARt 9,5/68 MAN TGS - JRG-6 Kraków

306k25 2

307-90 - SLRr Ford - JRG-7 Kraków

 307k90 1

320-22 - GBARt 2,5/16 Mercedes - JRG Skawina

320k22v3

 



Pluton Ratowniczo-Gaśniczy "KRAKÓW-3" WOO

 

304-25 - GCBA 5/32 Scania - JRG-4 Kraków

304k25v4

303-27 - GCBA 6+4/64 MAN - JRG-3 Kraków

303 27

320-27 - GCBA 9,5/65 MAN - JRG Skawina

320 27v1


Pluton Ratowniczo-Gaśniczy "KRAKÓW-5" WOO

 

302-25 - GCBA 6/64 MAN - JRG-2 Kraków
302 25 MNO MAN

305-27 - GCBA 6+4/64 MAN - JRG 5 Kraków

305k27 1

307-25 - GCBARt 5/32 MAN - JRG 7 Kraków

307 25 1


Kompania Specjalna - Ewakuacyjna Powodziowa "KRAKUS-I" Centralnego Odwodu Operacyjnego

 

301-90 - SLRr -Suzuki JRG-1 Kraków

301 90


320-25 - GCBARt 5/32 MAN - JRG Skawina
320 25MBO

320-Ł1 - Łódź aluminiowa - JRG Skawina
320Ł1MBO


Kompania Specjalna - Powodziowa Pompowa "KRAKUS-II" COO

 

303-27 GCBA 6/64 MAN - JRG-3 Kraków

303 27v3

303-P1 - Przyczepa z agregatem pompowym P-114/2

303 P1 tyl lewo

302-25 - GCBA 6/64 MAN - JRG-2 Kraków

302 25 MBO

302-P2 - Przyczepa z agregatem pompowym

302 P2 MBO


Pluton Pompowy (duży) "KRAKÓW-4" WOO


Pluton Ratownictwa Medycznego "MEDYK"

301-22 - GBARt 2/16 Mercedes - JRG-1 Kraków
301 22 MBO Atego

301-58 - SRMed Iveco - JRG-1 Kraków

301 58 1

301-81 - SLKw Peugeot + Przyczepa dekontaminacji masowej

301 81 przyczepka


Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego "KRAKÓW-3" COO

SGRWys specjalizuje się w ratownictwie wysokościowym podczas prowadzenia działań ratowniczych w miejscach trudno dostępnych i znajdujących się poza zasięgiem i możliwościami użycia standardowego sprzętu i technik straży pożarnej.

SGRWys swoje działania ratownicze i ewakuacyjne prowadzi z wykorzystaniem:
- technik alpinistycznych (techniki stosowane we wspinaczce górskiej, alpinizmie jaskiniowym, alpinizmie przemysłowym i inne techniki wykorzystywane w działaniach na wysokości)
prowadzone były w obiektach takich jak: budynki mieszkalne, słupy energetyczne, budowla po katastrofie budowlanej, jaskinia, ściany skalne, kamieniołomy, studnie, kolektor kanalizacyjny, kolej linowa, szyb windowy, żuraw budowlany.
- śmigłowca: ewakuacja osób podczas powodzi, kamieniołom, miejscowe zagrożenia w obrębie dróg i inne.
Ponadto prowadzono działania z wykorzystaniem technik alpinistycznych na takich obiektach jak: drzewa, wieże i maszty, słupy, kominy, dachy i elewacje budynków, rusztowania budowlane, i inne.

Podstawowe obszary działań w zakresie ratownictwa wysokościowego prowadzonego przez SGRW z JRG nr 3 KM PSP w Krakowie:
? na obiektach sztucznych, technicznych, przemysłowych,

? z użyciem śmigłowca i technik alpinistycznych,
? w warunkach pożaru,
? w przestrzeniach skażonego powietrza,
? w studniach,
? na obiektach kratownicowych,
? w obiektach po katastrofie budowlanej,
? w jaskiniach,
? terenach skalnych i kamieniołomach,
? na kolejach linowych,
? na drzewach,
? w strukturach szczególnie ciasnych i skomplikowanych,
? wspomagające działania prowadzone przez inne dziedziny ratownicze w PSP,
? współpraca i wspomaganie służb ratownictwa górskiego podczas działań na obszarze gór,
? inne.

Grupa działa na poziomach gotowości operacyjnej A,B i C


303-21 - GBARt 3/25 Renault - JRG-3 Kraków

303k21

303-72 - SRWys Unimog - JRG-3 Kraków

303 72

303-90 - SLRr Nissan Navara - JRG-3 Kraków

P1090773

 


Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego "KRAKÓW-6" COO

 

306-21 - GBARt 2,5/24 Mercedes - JRG-6 Kraków

306k22 lewy przd

306-44 - SRt Scania - JRG-6 Kraków

306 44v

306-60 - SCRChem Iveco + 306-P2 - Przyczepka CBRN - JRG-6 Kraków

306 60v

306-64 - SLRChem Mercedes - JRG-6 Kraków

306k64 prawy przd

306-90 - SLRr Suzuki - JRG-6 Kraków

306k90 1

306-P4 - Przyczepka z zaporą

306 p4

306-P5 - Przyczepka z separatorem

306 p5 prawy przod


Moduł CBRN

Moduł CBRN realizuje zadania w zakresie pobierania próbek oraz wykrywania skażeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych. Strażacy wchodzący w skład Modułu CBRN przygotowani są do prowadzenia specjalistycznych działań ratowniczych na terenie całej Unii Europejskiej. Ponadto ze względu na posiadany specjalistyczny sprzęt, specjalistyczne wyszkolenie i możliwości w realizacji zadań z zakresu ratownictwa chemiczno ? ekologicznego na bazie JRG 6 utworzony został Moduł CBRN (Chemical, Biological, Radiological and Nuclear) działający w ramach Mechanizmów Ochrony Ludności Unii Europejskiej.

306-21 - GBARt 2,5/24 Mercedes - JRG 6 Kraków

306 21v2

306-60 - SCRChem Iveco - JRG 6 Kraków
306 60MBO

306-64 - SLRChem Mercedes - JRG 6 Kraków

306k64 noc

306-P2 - Przyczepka CBRN - JRG 6 Kraków

306 p02

Ponadto w skład modułu wchodzi; SGRChem-Eko "TARNÓW-1", JRG Nowy Targ, JRG Nowy Sącz (przyczepa pod kontener)


 

Specjalistyczna Grupa Ratownictwa technicznego "KRAKÓW-2" COO


SGRT powołano do zwalczania skutków katastrof budowlanych oraz w transporcie drogowym.

 

302-41 - SCRd Renault - JRG-2 Kraków

302k41 1

302-44 - SCRt Scania -JRG-2 Kraków

302 43

302-48 - SCDź 50 Bumar  - JRG-2 Kraków

302k49 1

302-90 - SLRr Suzuki - JRG-2 Kraków

302 90

Zestaw do stabilizacji naruszonych konstrukcji budowlanych

302MBOzestaw


 

Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza "KRAKÓW-5" COO

 

305-21 - GBARt 2,5/16 Volvo FL - JRG-5 Kraków

305k21 1

305-45 - SCRt MAN - JRG-5 Kraków

305k45v2

305-82 - SCKw Jelcz - JRG-5 Kraków

305k82 1

305-83 - SCKw MAN - JRG-5 Kraków

305 83v7

305-81 - SLKw Peugeot + przyczepka wraz z Quadem 305-77 - JRG-5 Kraków

305 81

305 77

305-90 - SLRr Isuzu - JRG-5 Kraków

305k90v1


 Specjalistyczna Grupa Ratowncitwa Wodno-Nurkowego "KRAKÓW-4" COO

Grupa działa na poziomie gotowości operacyjnej A,B oraz C.

304-71 SRw Mercedes Atego - JRG-4 Kraków
304 71 MBO grupa
304-82 SLKw Ford Transit - JRG-4 Kraków
304 82 MBO grupa


Specjalistyczna Grupa Ratowncitwa Wodno-Nurkowego "MAŁOPOLSKA" COO


Grupa działa na poziomie gotowości operacyjnej C.

 

304-71 SRw Mercedes Atego - JRG-4 Kraków

304 71

304-82 SLKw Ford Transit - JRG-4 Kraków

304 82 MBO

SeaKing Hammerhead - Sonar

sonar

362-71 SRWod Iveco Euro Cargo - JRG-2 Tarnów

362 71


Pluton Logistyczny "OŚRODEK"


 Ponadto Batalion "KRAKÓW" tworzą;

- kompania gaśnicza "SMOK-II",
- kompania gaśnicza "RABA",
- kompania gaśnicza "OLKUSZ",
- kompania gaśnicza "TYMBARK",
- kompania gaśnicza "TARNÓW",
- kompania gaśnicza "ZAKOPANE",
- kompania gaśnicza "WADOWICE",
- kompania specjalna-pompowa "KRAK",
- pluton pompowy "LIMANOWA",
- pluton ratowniczo-gaśniczy "OŚWIĘCIM",
- pluton ratowniczo-gaśniczy "BOCHNIA",
- pluton ratowniczo-gaśniczy "NOWY SĄCZ",
- pluton ratowniczo-gaśniczy "MIECHÓW",
- pluton ratowniczo-gaśniczy "TARNÓW",
- pluton ratowniczo-gaśniczy "NOWY TARG",
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemicznego-Ekol "OŚWIĘCIM",
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemicznego-Ekol "TARNÓW-I",
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemicznego-Ekol "NOWY SĄCZ-I",
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemicznego-Ekol "NOWY TARG",
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Technicznego "TARNÓW",
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego "KRYNICA",
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego "LIMANOWA",
- Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza "NOWY SĄCZ",
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wodno-Nurkowego "TARNÓW",

jednak do ich struktur nie wydzielono żadnego zastępu PSP/OSP podległego KM PSP Kraków.


Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I

projekt modele krakow112 zdjecie glowne

Na łamach naszego portalu prezentowaliśmy Państwu wiele ciekawych artykułów związanych z krakowskimi służbami mundurowymi. Dziś zaprezentujemy pierwszą część serii artykułów z modelami pojazdów podmiotów ratowniczych z Krakowa i okolic w skali H0 (1:87), które kiedyś służyły lub wciąż służą na krakowskich ulicach.

Zanim prezentacja modeli to parę słów o skali, w jakiej są wykonane. Skala H0 to nazwa skali w modelarstwie kolejowym o podziałce 1:87. Oprócz skali H0 w branży modelarskiej dostępne są kolejne wielkości znamionowe, na przykład 1, 2, 0, TT, N lub NP. Każdy nominalny rozmiar oznacza określoną skalę, w której obiekty są odwzorowywane w rzeczywistości jako model. Dokładne skale i wymiary nominalnych są określone w normach NEM (normy europejskie modele kolejek). 

Modele prezentowane w artykule to przeróbki i waloryzacja modeli bazowych wyprodukowanych przez firmy: Herpa, Wiking, Kibri, Roco, Busch, Rietze, Igra, Preiser lub AWM.

Czytaj więcej: Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I


 

Więcej artykułów…
Partnerzy
Kontakt