SEKCJA LOTNICTWA POLICJI kwp kRAKÓW
Początek działalności polskiego lotnictwa policyjnego w zasadzie datuje się na 1996 rok, kiedy to powstały dwie pierwsze Sekcje Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie i w Poznaniu, wyposażone w dwa śmigłowce Kania. Dokładnie 13 listopada 1996 roku w Krakowie wylądował pierwszy policyjny śmigłowiec "Kania".
Sekcja Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie zlokalizowana jest na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w rejonie dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny.
W październiku 2015 roku przeprowadzono prace remontowe zmierzające do rozbudowy oraz unowocześnienia budynku Sekcji Lotnictwa KWP w Krakowie. W ramach inwestycji ogrodzony został teren bazy, prowadzono remont hangaru, w którym przechowywane są śmigłowce oraz rozbudowano mieszczącej się w hangarze bazy antresole z pomieszczeniami technicznymi, warsztatowymi oraz socjalnymi.
Zadania wykonywane przez SLP:
- planowanie wykorzystania śmigłowców w realizacji zadań policyjnych,
- udział w operacjach policyjnych z wykorzystaniem termowizji i pasm TV do transmisji obrazu na stanowiska kierowania,
- realizacja działań pościgowo-blokadowych,
- działanie w sytuacjach kryzysowych, w ramach akcji ratowniczych w związku z zaistniałymi katastrofami naturalnymi i awariami technicznymi.
- udział w poszukiwaniach osób i rzeczy,
- monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas zgromadzeń i imprez masowych,
- zapewnienie realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego,
- współdziałanie z pododdziałami antyterrorystycznym,
- procesowe dokumentowanie działań policyjnych w tym filmowanie i fotografowanie w celach rozpoznawczych lub dowodowych,
- loty transportowe na terenie kraju,
- współdziałanie z innymi rodzajami lotnictwa,
- wsparcie działań operacyjnych innych komórek organizacyjnych Policji.
Na wyposażeniu Sekcji Lotnictwa Policji KWP Kraków znajdowały się dwa śmigłowce PZL Świdnik Kania o znakach rejestracyjnych SN-51XP (G-020, niegdyś SLP KWP Poznań) oraz SN-52XP (G-002). Śmigłowce w 2015 roku zakończyły swoją służbę w policji a ich miejsce zastąpiła maszyna PZL Świdnik W3 Sokół przekazany z Wydziału Lotniczego ZL KGP, która pełni służbę do dnia dzisiejszego. Jej znaki rejestracyjne to SN-34XP (G002). W 2024 roku do SLP KWP Kraków trafił nowy śmigłowiec Bell-407 GXi o znakach rejestracyjnych SN-83XP (A-109). Po za wyposażeniem lotniczym na stanie SLP KWP Kraków znajduje się autocysterna na podwoziu Renault.
a-109 - bell-407 gxi - SN-83XP
Lekki śmigłowce wielozadaniowy Bell-407 GXi
Śmigłowiec jednosilnikowy patrolowo-interwencyjny wykorzystywany jest do lotów patrolowych, poszukiwawczych, zabezpieczeń imprez masowych, wizyt VIP-ów, a także w działaniach zwiększających bezpieczeństwo na polskich drogach. Wykorzystywany może być również przy działaniach dotyczących nielegalnych wyścigów czy pościgów.
Przystosowany do latania w dzień i w nocy. Posiada bardzo dobrą awionikę oraz sprawdzony silnik o mocy 813 koni mechanicznych. Duży nadmiar mocy umożliwia wykonanie bardzo wysokiego zawisu, co pozwala bezpieczniej realizować zadania zgodne z ich specyfiką.
Wyposażony w system obserwacji lotniczej ze specjalną głowicą optoelektroniczną, system rejestracji i transmisji obrazu, sterowany reflektor olśniewający oraz system łączności policyjnej. W Bell-407 zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa, co umożliwi lotnikom pokonanie około 700 km i utrzymanie maszyny w powietrzu nawet powyżej 3,5 godzin.
Załogę śmigłowca stanowią pilot i operator. Wnętrze mieści do pięciu pasażerów.
Znaki rejestracyjne - SN-83XP
Numer taktyczny - A-109
- Dane techniczne:
- Silniki: Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC
- Średnica wirnika: 10,69 m
- Długość kadłuba: 10,57 m
- Wysokość: 3,30 m
- Masa własna: 1224 kg
- Masa startowa: 2722 kg
- Prędkość maks.: 260 km/h
- Prędkość przelot.: 246 km/h
- Pułap: 4005 m
- Zasięg: 728 km
Paliwo zbiornik główny: 484 l
Paliwo zbiornik dodatkowy: 72 l
Policyjny Bell-407 GXi nie posiada wciągarki i ma możliwości z niego opuścić ratownika, medyka czy funkcjonariusza.
Śmigłowiec zakupiony przez Komendę Główną Policji w ramach programu modernizacji służb mundurowych. Zakup był możliwy dzięki unijnemu projektowi "Bezpieczniej na drogach - lotniczy nadzór nad ruchem drogowym", który współfinansowany był przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Jest to jeden z czterech zakupionych śmigłowców, pozostałe trzy trafiły do Szczecina, Wrocławia i Łodzi.
W SLP KWP Kraków od 17 lipca 2024 roku do dnia dzisiejszego.
G002 - PZL Świdnik W3 Sokół - SN-34XP
Średni śmigłowiec wielozadaniowy "Sokół"
Załogę stanowią 2 lub 3 osoby. Możliwość zabrania 10 pasażerów na pokład. Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa. Wirnik nośny czterołopatowy. Drugi egzemplarz tego typu śmigłowca znajduje się w KWP Szczecin.
Znaki rejestracyjne - SN-34XP
Numer taktyczny - G002
- Dane techniczne:
- Silniki: 2 turbinowe PZL-10W
- Średnica wirnika: 15,70 m
- Długość kadłuba: 14,21 m
- Wysokość: 4,12 m
- Masa własna: 3680 kg
- Masa całkowita: 6400 kg
- Prędkość maks.: 255 km/h
- Prędkość przelot.: 235 km/h
- Pułap: 5100 m
- Zasięg: 690 km
- Zapas paliwa: 1700 l
- Dodatkowe wyposażenie śmigłowca:
- wciągarka LUCAS o udźwigu 250 kg,
- dodatkowy zbiornik paliwa 1030 l.,
- kamera LEO-400,
- reflektor-szperacz.
W SLP KWP Kraków od 2015 roku do dnia dzisiejszego.
hpg b483 - Renault midlum 300 dci
Autocysterna na podwoziu Renaulta
Podwozie: Renault Midlum 300 DCi
Napęd: 4x2
Liczba miejsc: 2
Układ miejsc: 1+1
Pojemność zbiornika na paliwo: 7900 litrów
Przystosowany do transportu paliwa lotniczego JET-A1.
Pojazd wykorzystywany do tankowania śmigłowców policyjnych.
[archiwum] - G020 - PZL Świdnik Kania - SN-51XP
Śmigłowiec wielozadaniowy "Kania"
Załogę stanowiły 2 osoby a na pokład była możliwość zabrania 9 pasażerów.
Znaki rejestracyjne - SN-51XP
Numer taktyczny - G020
Dane techniczne:
Silniki: 2 silniki turbowałowe Allison 250-C20B
Moc: 2 x 426 KM
Średnica wirnika: 14,56 m
Długość kadłuba: 12,03 m
Masa własna: 2000 kg
Masa całkowita: 3550 kg
Maksymalna prędkość: 210 km/h
Maksymalna zasięg: 800 km
Pułap: 4000 m
Zużycie paliwa: 196 l/h
Wyposażenie śmigłowca
- aparatura nagłaśniająca TV-450
- system obserwacyjny FLIR ULTRA 4000
- układ transmisji danych BSS 56KM (system TOR)
- reflektor olśniewający Spectrolab SX-5 o mocy 1600 W.
Jedne z dwóch śmigłowców typu PZL- Kania zamówionych dla Lotnictwa Policji w 1996 roku. Oba te śmigłowce spacjowały w Krakowie.
W roku 2014 został wycofany ze służby w policji.
21 maja 2020 roku przekazany został jako eksponat do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie gdzie można oglądać go do dnia dzisiejszego.
[archiwum] - G002 - PZL Świdnik Kania - SN-52XP
Śmigłowiec wielozadaniowy "Kania"
Załogę stanowiły 2 osoby a na pokład była możliwość zabrania 9 pasażerów.
Znaki rejestracyjne - SN-52XP
Numer taktyczny - G002
Dane techniczne:
Silniki: 2 silniki turbowałowe Allison 250-C20B
Moc: 2 x 426 KM
Średnica wirnika: 14,56 m
Długość kadłuba: 12,03 m
Masa własna: 2000 kg
Masa całkowita: 3550 kg
Maksymalna prędkość: 210 km/h
Maksymalna zasięg: 800 km
Pułap: 4000 m
Zużycie paliwa: 196 l/h
Wyposażenie śmigłowca
- aparatura nagłaśniająca TV-450
- system obserwacyjny FLIR ULTRA 4000
- układ transmisji danych BSS 56KM (system TOR)
- reflektor olśniewający Spectrolab SX-5 o mocy 1600 W.
CIEKAWOSTKA - Śmigłowiec zagrał w trzech odcinkach kryminalnego serialu paradokumentalnego "W11 - Wydział Śledczy".
Śmigłowiec w latach 1996-2009 wykorzystywany był Sekcji Lotnictwa Policji KWP w Poznaniu, a w latach 2009-2014 przez policyjnych lotników w Krakowie. Jedne z dwóch śmigłowców typu PZL- Kania zamówionych dla Lotnictwa Policji w 1996 roku.
W roku 2014 został wycofany ze służby w policji.
W 2020 roku przekazany do Muzeum Ratownictwa w Krakowie. Śmigłowiec można obejrzeć na wystawie stałej w Tomaszowicach.