POLECANE MATERIAŁY
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część II
- Ostatni E-One Hurricane w PSP przekazany na rzecz ukraińskiej straży pożarnej
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I
- MAŁOPOLSKA BRYGADA ODWODOWA
- Krakowski wywiadowca o swojej służbie
- Krakowscy policyjni wywiadowcy - NOC JEST NASZA!
- FireInspire, czyli inspirujące rozmowy strażaków
- Wywiad z Łukaszem Pieniążkiem
- Wywiad z Marcinem Chuchro Instruktorem CFBT.pl
- Wywiad z mł. asp. Sebastianem Dudzickim
Ochotnicza Straż Pożarna w Białym Kościele
Świętego Floriana 15
32-089 Biały Kościół
Jednostka typu S-4 będąca w strukturach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Założona została w 1917 roku.
Na wyposażeniu ochotników z Białego Kościoła znajdują się cztery pojazdy ratowniczo-gaśnicze.
W minionych latach OSP użytkowała operacyjnego Poloneza Caro Plus Kombi, który ma bogatą przeszłość - pierwotnie służył na JRG-3 w Krakowie, następnie trafił do OSP Jerzmanowice, potem w OSP Biały Kościół, a na dzień dzisiejszy znajduje się na wyposażeniu OSP Brzoskwinia gminy Zabierzów, gdzie został odsprzedany.
Najbliższe odległości:
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 5 - ok. 12km
Zespół Ratownictwa Medycznego KPR - MS Jerzmanowice - ok.9km
Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze OSP Biały Kościół:
338[K]74 - GBA 3/16 Volvo VL280/Bocar
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Volvo
Rocznik: 2023
Zbiornik wodny: 3000 litrów
Zbiornik na środek pianotwórczy: 300 litrów
Wydajność autopompy: 1600 litrów na minutę
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Generator dźwiękowy: BOS-200
- Sygnał jednotonwy pneumatyczny
- Generator basowy Strobos z głośnikami niskotonowymi
329[K]27 - GLBMRt Opel Movano/Dragon
Lekki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Opla
Oznaczenie: GLBMRt
Kryptonim: KF 329-27
Zabudowa: Dragon
Podwozie: Opel Movano
Napęd: 4x2
Zbiornik wodny: 300 litrów
Zbiornik środka pianotwórczego: 30 litrów
Lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy Renault
Oznaczenie: SLRr
Kryptonim: KF 328-12
Rok produkcji: 2006
Liczba miejsc: 9
Układ miejsc: 1+2+3+3
Podwozie: Renault
Napęd: 4x2
Sygnalizacja świetlna:
- lampa zespolona - ZE Elektra LZP-LF - 1 sztuka
- lampa kierunkowe - 2 sztuki
- lampa pojedyncza - Axixtech B14 - 1 sztuka
Sygnalizacja dźwiękowa:
Elfir Zura 5120
Wyposażenie:
- torba medyczna PSP R-1
- hydronetka
- dmuchawo-opryskiwacz Stihl
- pachołki ostrzegawcze
- gaśnica proszkowa
- tłumice
- kamizelki odblaskowe
- lizak do kierowania ruchem
- dyski sygnalizacyjne m-flare
Samochód w 2017 roku został zakupiony ze środków własnych.
328-P4 - Przyczepa powodziowa
Specjalistyczna przyczepka powodziowa, która posiada własne oświetlenie robocze LED i akumulator. Projekt i wykonanie, to dzieło własne ochotników z Białego Kościoła. Otwarta plandeka na stelażach jednocześnie może robić za daszek , pod którym można się schronić przed deszczem.
Wyposażenie:
- zapory przeciwpowodziowe
- worki parciane
- węże ssawne
- węże tłoczne
- pompa szlamowa
- łopaty
- wodery
- rzutki ratownicze
- kamizelki ratownicze
Zdjęcia OSP:
Samochody będące niegdyś w podziale bojowym OSP Biały Kościół:
338[K]74 - GBARt 2/16 Steyr 690/Rosenbauer
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy Steyr.
Oznaczenie: GBARt 2/16
Kryptonim: KF 338-84
Rok produkcji: 1984
Wysokość: 2900 mm
Szerokość: 2600 mm
DMC: 11000kg
Zabudowa: Rosenbauer
Liczba miejsc: 7
Układ miejsc: 1+2+4
Podwozie: Steyr
Napęd: 4x4
Zbiornik wodny: 2000 litrów
Zbiornik środka pianotwórczego: 200 litrów
Wydajność autopompy: 1600 litrów na minutę
Sygnalizacja świetlna:
lampa pojedyncza - 3 sztuki
lampa kierunkowa - 2 sztuki
Sygnalizacja dźwiękowa:
Elfir Zura PS-100R
Wyposażenie:
- torba medyczna PSP R-1
- nosze ortopedyczne typu "deska"
- szyny Kramera
- apteczki osobiste
- aparaty ochrony układu oddechowego (AOUO)
- czujnik bezruchu
- pilarka łańcuchowa
- piła tarczowa
- wózek do sorbentu
- sorbent
- drobny sprzęt: maczeta, nóż ratowniczym skrzynka narzędziowa, komplet kluczy
- agregat prądotwórczy
- zestaw narzędzi hydraulicznych holmatro
* zestaw węży
* pompa hydrauliczna
* rozpierak hydrauliczny
* nożyce hydrauliczne
- wąż tłoczny W-52
- wąż tłoczny W-75
- prądownica
- rozdzielacz wodny
- gaśnice proszkowe
- gaśnice pianowe
- pachołki ostrzegawcze wraz z lampką
- agregat prądotwórczy
- miotły, łopaty,
- detektor gazu
- tłumice
- pompa półszlamowa
- wentylator oddymiający
- podkrzesywarka
- kombinezon pszczelarski
- drabina D10W
- linki ratownicze
- szelki do pracy na wysokości
- parawan ochronny
- hydronetki
- hydrant naziemny + komplet kluczy hydrantowych
- maszt oświetleniowy
- sprzęt wyburzeniowy, młot
- kamizelki odblaskowe
- lizak do kierowania ruchem
- najaśnica LED twin
- dyski sygnalizacyjne m-flare,
- kliny do stabilizacji pojazdu
338[K]74 - GBARt 1,6/16 Iveco EuroFire 135E24 4x4/Magirus
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy Iveco
Oznaczenie: GBARt 1,6/16
Kryptonim: KF 338-84
Zabudowa: Magirus
Podwozie: Iveco
Napęd: 4x4
Zbiornik wodny: 1600 litrów
Zbiornik środka pianotwórczego: 160 litrów
Wydajność autopompy: 1600 litrów na minutę
Wyposażenie:
- torba medyczna PSP R-1
- nosze ortopedyczne typu "deska"
- szyny Kramera
- apteczki osobiste
- aparaty ochrony układu oddechowego (AOUO)
- czujnik bezruchu
- pilarka łańcuchowa
- piła tarczowa
- wózek do sorbentu
- sorbent
- drobny sprzęt: maczeta, nóż ratowniczym skrzynka narzędziowa, komplet kluczy
- agregat prądotwórczy
- zestaw narzędzi hydraulicznych holmatro
* zestaw węży
* pompa hydrauliczna
* rozpierak hydrauliczny
* nożyce hydrauliczne
- wąż tłoczny W-52
- wąż tłoczny W-75
- prądownica
- rozdzielacz wodny
- gaśnice proszkowe
- gaśnice pianowe
- pachołki ostrzegawcze wraz z lampką
- agregat prądotwórczy
- miotły, łopaty,
- detektor gazu
- tłumice
- pompa półszlamowa
- wentylator oddymiający
- podkrzesywarka
- kombinezon pszczelarski
- drabina D10W
- linki ratownicze
- szelki do pracy na wysokości
- parawan ochronny
- hydronetki
- hydrant naziemny + komplet kluczy hydrantowych
- maszt oświetleniowy
- sprzęt wyburzeniowy, młot
- kamizelki odblaskowe
- lizak do kierowania ruchem
- najaśnica LED twin
- dyski sygnalizacyjne m-flare,
- kliny do stabilizacji pojazdu
Pojazd w 2023 roku zastąpiony nowym samochodem na podwoziu Volvo. Samochód został sprzedany.
Ochotnicza Straż Pożarna w Bęble
ul. Sportowa 14
32-089 Bębło
Ochotnicza Straż Pożarna w Bęble została założona 1 czerwca 1919 roku. Jest to jednostka typu S-2 będąca poza strukturami Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Odległości:
Jednostka Ratowniczo-Gaśnica nr 5 w Krakowie - ok. 15km
Zespół Ratownictwa Medycznego KPR - MS. Jerzmanowice - 6km.
338-72 - GBARt 3,5/24 Iveco EuroCargo 150-320/PS Szczęśniak
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Iveco.
Oznaczenie: GBARt 3,5/24
Kryptonim: KF 338-72
Marka: Iveco
Podwozie: EuroCargo 150-320
Zabudowa: PS Szczęśniak
Ilość Miejsc: 6
Układ miejsc: 1+1+4
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Federal Signal Vama AS-320DIG
- Sygnał pneumatyczny
327-35 - GBA 1,5/16 Mercedes Benz 1124/Bronto
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Mercedesa.
Oznaczenie: GBA 1,5/16
Kryptonim: KF 327-35
Podwozie: Mercedes Benz 1124
Zabudowa: Bronto
Ilość Miejsc: 6
Układ miejsc: 1+1+4
Napęd 4x2
Zbiornik wodny: 1500 l
Zbiornik środka pianotwórczego: 150l
Wydajność autopompy: 1600 l/min
Sygnalizacja świetlna:
- lampa zespolona - 1 sztuka
- halogeny - 4 sztuki
- lampa pojedyncza - 1 sztuka
- lampy kierunkowe - 2 sztuki
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Generator Ulvo sirra SOS-102
Pojazd jest aktualnie wystawiony na sprzedaż.
03.04.2017 - Kraków, ul. Zesławicka - Wypadek autobusu miejskiego
W dniu 3.04.2017 roku (poniedziałek) około 6:50 na ul. Zesławickiej doszło do wypadku, w którym autobus Autosan M09LE #DA123 Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie wykonujący regularny kurs na linii 122 zjechał z jezdni do przydrożnego rowu. Wskutek tego zdarzenia poszkodowanych zostało 10 osób - kierowca MPK oraz 9 pasażerów. Obrażenia 7 osób są lekkie, natomiast 3 zostały nieco ciężej poszkodowane , jednak ich życiu nie zagraża żadne niebezpieczeństwo.
Na miejsce zdarzenia skierowano:
- 7 zastępów PSP, w tym: Zastępcę Komendanta Miejskiego, Oficera Operacyjnego SKKM, Dowódcę JRG SA,
- 7 Zespołów Ratownictwa Medycznego:
MS. Szpital Rydygiera - 3,
MS. Kocmyrzów - 1,
MS. Igołomska - 1,
MS. Wybickiego - 1,
MS. Łazarza - 1,
- Funkcjonariuszy Komisariatu VII Policji oraz Wydziału Ruchu Drogowego KMP,
- Biegłego Sądowego,
- Prokuratora,
- Służby techniczne i Inspektora MPK.
Do wyciągnięcia z rowu uszkodzonego pojazdu wykorzystano: Specjalistyczny samochód drogowo-szynowy z żurawiem Scania krakowskiego przewoźnika oraz ciężki samochód ratownictwa drogowego Rotator z JRG-2. Następnie uszkodzony autobus został odholowany przez ciężki holownik MPK do zajezdni na Woli Duchackiej, gdzie biegły sądowy zbada stan techniczny pojazdu. Obecny na miejscu Inspektor MPK powiedział, że w autobusie doszło do awarii skrzyni biegów, w skutek czego autobus zaczął przyspieszać - kierowca chcąc uniknąć zderzenia ze słupem - zjechał do przydrożnego rowu.
Więcej zdjęć JRG SA Kraków - https://www.facebook.com/jrgsakrakow/posts/1939176229645612
Foto - Kraków112 oraz Platforma Komunikacyjna Krakowa - PKK - https://www.facebook.com/PKKinfo/
28.03.2017 - Kraków - Poszukiwania zaginionego Dominika Borka
W dniu 28 marca 2017 roku funkcjonariusze Zespołu ds. Poszukiwań i Identyfikacji Osób Wydziału Kryminalnego Komisariatu VII Policji prowadzący sprawę zaginięcia 32-letniego Dominika Borka poprosili o pomoc Grupę Poszukiwawczo-Ratowniczą Ochotniczej Straży Pożarnej w Goszczy i Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Szkoły Aspirantów PSP w Krakowie o pomoc w poszukiwaniach.
Po godzinie 17 przy stadionie żużlowym Wanda Kraków zorganizowano miejsce koncentracji sił i środków:
- GPR OSP Goszcza (6 ratowników wraz z psem),
- JRG SA Kraków,
- OPP Kraków,
- WK KP VII Kraków.
Po odprawie zespół z Goszczy wraz psem oraz strażacy i funkcjonariusze ruszyli na poszukiwania. Przeszukane zostały okolice rzeki Dłubnia oraz cieku Młynówka oraz pustostany - po godzinie 21 działania zakończono.
W dniu 30.03.2017r. w jednym ze zbiorników wodnych policja odnalazła ciało poszukiwanego mężczyzny.
17.02.2017 - KW PSP Kraków - Nowe samochody bojowe dla małopolskich strażaków-ochotników
17 lutego 2017 roku w samo południe na terenie Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie przy ulicy Zarzecze 106 odbyło się przekazanie 20 pojazdów ratowniczo-gaśniczych dla małopolskich ochotniczych straży pożarnych.
Wśród 20 przekazanych pojazdów jest karetka na podwoziu Fiata Ducato, którą w ubiegłym roku otrzymała Ochotnicza Straż Pożarna w Chrzanowie. Jednostka ta specjalizuje się w ratownictwie medycznym i od dłuższego czasu zarząd OSP Chrzanów starał się o pozyskanie nowego ambulansu. Z powiatu krakowskiego nowe samochody otrzymali ochotnicy z Zielonek, Słomnik oraz Przeginii.
Wykaz przekazanych samochodów ratowicnzo-gaśniczych:
- SLRMed Fiat Ducato - OSP Chrzanów, powiat chrzanowski
- GLBARt 0,2/0,2 Renault Master - OSP Słomniki, powiat krakowski
- GBARt 3/29 Volvo FL - OSP Dębno, powiat brzeski
- GBARt 3,5/27 MAN TGM - OSP Dominikowice, powiat gorlicki
- GBA 3,5/26 MAN TGM - OSP Zielonki, powiat krakowski
- GBARt 3,5/27 Iveco Eurocargo - OSP Łososina Górna, powiat limanowski
- GBARt 3,5/27 Iveco Eurocargo - OSP Zarzece, powiat olkuski
- GBARt 3,5/27 Iveco Eurocargo - OSP Brzezinka, powiat oświęcimski
- GCBA 4,5/16 MAN TGM - OSP Przeginia, powiat krakowski
- GBARt 2,5/24 Renault D14 - OSP Szczawa, powiat limanowski
- GBARt 3,5/27 Iveco Eurocargo - OSP Tokarnia, powiat myślenicki
- GCBA 5/30 Mercedes Atego - OSP Nowy Targ, powiat nowotarski
- GBARt 3/24/300 MAN TGM - OSP Kuków, powiat suski
- GBA 3/16 Scania P360 - OSP Białka Tatrzańska, powiat tatrzański
- GCBARt 2/32/500 Scania P370 - OSP Sidzina, powiat suski
- GLM 8/8 Renault Master - OSP Chodenice, powiat bocheński
- GLM 12 Peugeot Boxer - OSP Trzebinia, powiat chrzanowski
- GLM 8/8 Ford Transit - OSP Chabówka, powiat nowotarski
- GLM 03/1 Peugeot Boxer - OSP Półwieś, powiat wadowicki
- GLBARt 0,3/0,5 Opel Movano - OSP Pierzchów, powiat wielicki
Łączna wartość przekazanych dziś pojazdów to 11 635 463.00 zł. Zakup w 2016 roku nowych samochodów ratowniczo-gaśniczych był możliwy dzięki środkom z dotacji dla KSRG, środków MSWiA, KG PSP, a także pożyczek od NFOŚiGW i WFOŚiGW oraz środków przekazanych przez samorządy terytorialne.