POLECANE MATERIAŁY
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część III
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część II
- Ostatni E-One Hurricane w PSP przekazany na rzecz ukraińskiej straży pożarnej
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I
- MAŁOPOLSKA BRYGADA ODWODOWA
- Krakowski wywiadowca o swojej służbie
- Krakowscy policyjni wywiadowcy - NOC JEST NASZA!
- FireInspire, czyli inspirujące rozmowy strażaków
- Wywiad z Łukaszem Pieniążkiem
- Wywiad z Marcinem Chuchro Instruktorem CFBT.pl
- Wywiad z mł. asp. Sebastianem Dudzickim
Oddział Prewencji Policji w Krakowie
oddział prewencji policji w krakowie
Kraków, ul. Władysława Łokietka 205


- - KSP w Warszawie podczas operacji związanych z zabezpieczeniem Marszu Niepodległości, szczytu klimatycznego COP, manifestacji i zgromadzeń, obrad z udziałem przedstawicieli państw obcych, meczów piłkarskich w tym ramach rozgrywek EURO 2012 w trybie alarmowym w dniu 12 czerwca 2012 roku skierowano do Warszawy całość sił OPP w Krakowie w związku z zbiorowym naruszeniem porządku publicznego podczas meczu Polska - Rosja,
- - KWP w Poznaniu w związku z zabezpieczeniem szczytu klimatycznego COP,
- - KWP we Wrocławiu w ramach rozgrywek EURO 2012, zabezpieczeniem meczy ligowych z udziałem drużyn krakowskich,
- - KWP w Gorzowie Wielkopolskim w związku z zabezpieczeniem festiwalu WOODSTOCK w Kostrzynie nad Odrą,
- - KWP w Katowicach w związku z zgromadzeniami oraz rozgrywkami meczy reprezentacji Polski, a także meczami ligowymi drużyn krakowskich,
- - KWP w Łodzi w związku z meczami derbowymi rozgrywanymi w tym mieście.
Ponadto w ramach patroli zabezpieczających nadzorują przemieszczanie się zorganizowanych grup kibiców przemieszczających się na terenie województwa małopolskiego pojazdami lub koleją w związku z rozgrywkami przede wszystkim lig piłkarskich.
Podczas udziału w akcjach/operacjach policjanci OPP w Krakowie brali bezpośredni udział w działaniach przywracających zbiorowo naruszony porządek publiczny.



Polecamy artykuł poświęcony plutonowi alarmowemu --> http://www.krakow112.pl/index.php/aktualnosci/933-alarmowka-w-gotowosci-do-dzialan-przez-cala-dobe






Wyposażenie oddziału Prewencji
Radiowóz Volkswagen Crafter w wersji Wypadowej "W". W 2016 roku przed Światowymi Dniami Młodzieży OPP Kraków otrzymało 14 nowych "wypadówek" na podwoziu Vw Crafter, które zastąpiły ostatnie sztuki T-4. Radiowozy posiadają silnik 2.0 TDI o pomocy 163 KM. Dwa akumulatory. Całkowity koszt zakupu 14 aut, to blisko 3 miliony złotych. Pojazdy przystosowany do przewozu 8 funkcjonariuszy wraz z wyposażeniem
- głośnik FSC AS-124 - 1 sztuka,
- lampy kierunkowe FSV Quadraflare Advanced - 8 sztuk,
- lampy kierunkowe FSV Impaxx 3 - 4 sztuki,
- lampa pojedyncza LED FSV LM400 barwy czerwonek - 2 sztuki,
- modulator dźwiękowy: Federal Signal Vama AS-320 DIG PO.
Radiowóz MAN TGE 3.180. Pojazd wyposażony w cztero cylindrowy silnik diesla o mocy 177 KM i napęd 4x2. Pojazd przeznaczony do przewozu 7 funkcjonariuszy (I przedział - kierowca + dysponent, II przedział - 5 funkcjonariuszy) wraz ze sprzętem PZ (III przedział).
- światła ksenonowe (lub LED),
- kamerę cofania,
- nawigację GPS (z mapami Polski i bezpłatnymi aktualizacjami),
- system multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem oraz obsługą CarPlay i Android Auto,
- port USB,
- klimatyzację automatyczną.




Radiowóz Mercedes Sprinter 316 CDI w zabudowie firmy AMZ-Kutno. Pojazd posiada 164 konny silnik ponadto pojazd wyposażony jest w systemy bezpieczeństwa (ABS, ESP, ASR), systemy łączności, drugi dodatkowy akumulator, system ogrzewania, który pozwoli ogrzać całe wnętrze pojazdu klimatyzację, osłonę podsilnikową, przednie oraz boczne poduszki powietrzne, mocowanie krat na szybach w celach ochronnych. Polska Policja zakupiła 600 sztuk takich pojazdów wyłącznie z myślą o Oddział Prewencji Policji i Samodzielnych Pododdziałach Prewencji Policji przed ME EURO2012. Pojazd przystosowany jest do przewozu 8 funkcjonariuszy wraz z sprzętem PZ ( m.in przyłbice, tarcze, kamizelki kamienioodporne).



Radiowozy Isuzu D-max w wersji wypadowej "W" dostarczone w 2025 roku przez firmę MarvelGrupa w liczbie 34 sztuk, które zostały rozdysponowane w oddziałach prewencji policji (OPP) oraz samodzielnych pododdziałach prewencji policji (SPPP) na terenie całego kraju. Krakowskie OP otrzymało dwa takie samochody dla II oraz IV kompanii o numerach taktycznych G-777 oraz G-778.
Pick-upy wyposażone zostały w silnik diesla o pojemności 1,9 litra i mocy 163 koni mechanicznych, automatyczną skrzynię biegów oraz systemy bezpieczeństwa, dodatkowo posiada poduszki powietrzne czołowe kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne boczne w fotelach dla kierowcy i pasażera, poduszkę kolanową dla kierowcy, poduszki kurtynowe, tylne czujniki parkowania z wizualizacją odległości na wyświetlaczu komputera pokładowego, a także przednie czujniki parkowania.
Isuzu wyposażone zostało w napęd 4x4 i dysponuje prześwitem w wysokości 24 cm i wyróżnia się kątem natarcia sięgającym 30,5 stopnia. Do tego dochodzi głębokość brodzenia wynoszącą 80 cm co sprawia, że pojazd idealnie sprawdza się w trudnym terenie.
Na kabinie pojazdu zamontowano okratowanie szyby przedniej, jak i szyb bocznych. Przednia krata umieszczona jest na stelażu, który umożliwia opuszczenie kraty na przednią szybkę w krótkim czasie. Na dachu umieszczono również oświetlenie robocze pola pracy w technologii LED. W tylnej części pojazdu zamontowana została zabudowa, w której znajduję się taca wysuwana przystosowana do przewozu: czterech sztuk zestawów sprzętu przeciwuderzeniowego "PZ" w torbie transportowej, czterech sztuk kasków ochronnych z przyłbicą, czterech sztuk pałek szturmowych, czterech sztuk kamizelek balistycznych, czterech sztuk hełmów kuloodpornych, jednej skrzyni transportowej małej (do transportu broni / uzbrojenia), jednej skrzyni transportowej dużej (do transportu broni / uzbrojenia), jednej kolczatki drogowej oraz jednej zapory drogowej typu "ZAPORA". Auto pomieści pięciu funkcjonariuszy w układzie miejsc 1+1+3. Zamontowano na pojeździe hak holowniczy, który umożliwia holowanie przyczepy do 3,5 tony oraz wyciągarkę elektryczną.
W radiowozach zamontowano sygnalizację świetlno-dźwiękową firmy Federal Signal Vama oraz zostały oklejone folią fluorescencyjną, która zwiększa ich widoczność na drodze, szczególnie w warunkach ograniczonej widoczności.
Samochody przystosowane zostały zarówno do działań polegających na przywracaniu naruszonego ładu i porządku publicznego, zabezpieczeniu imprez masowych i sportowych jak i poszukiwań osób zaginionych, służb pełnionych w rejonach przygranicznych, czy w sytuacjach klęski żywiołowej.
Koszt zakupu jednego pojazdu wynosi około 330 000 złotych.
Marka: Isuzu
Model: D-max
Zabudowa: MarvelGrupa
Moc: 164 KM (120 kW)
Napęd: 4x4
Rocznik: 2025
Ilość miejsc: 5
Układ miejsc: 1+1+3
Sygnalizacja świetlna:
- Lampy pojedyncze Federal Signal LM 400 - 2 sztuki
- Lampy kierunkowe Federal Signal Nanoled XB2.00 - 10 sztuk
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Modulator - Federal Signal Vama BCT500
- Głośnik - Federal Signal AS-124





Miotacz Wody "TAJFUN III" na podwoziu Scania R420 w układzie napędowym 6x6, zabudowę pojazdu wykonała firma - Inżynieria Samochodów Specjalnych Wawrzaszek z Bielska-Białej. Właścicielem pojazdu jest Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, a użytkownikiem Oddział Prewencji Policji. Pojazd posiada zbiornik wodny o pojemności 9000 litrów. Miotacz wody wyposażony jest w dwa działka zasilane wspólną pompą o maksymalnej wydajności 4100 l/min przy ciśnieniu 15 barów. Działka wodne są umieszczone na dachu pojazdu oraz na przodzie pojazdu. Posiadają odpowiednio wydajność 31000 l/min i 1000 l/min. Dodatkowo pojazd został wyposażony w 13 dysz zraszających znajdujących się dookoła karoserii dysze mają gasić ogień powstały ewentualnie dookoła pojazdu. Szoferka pojazdu została wyposażona w kuloodporne szyby, a jej konstrukcja może zostać zamknięta hermetycznie. Pojazd posiada sygnalizację dźwiękową firmy Federal Signal Vama AS-400.


















specjalstyczny sprzęt jaki służył w ubiegłych latach
w
oddziale prewencji policji w krakowie
Radiowóz na podwoziu Volkswagena Transportera T4. Pojazd wyposażony był w 2.5 litrowy silnik TDi o mocy 102 koni mechanicznych i napęd 4x2. Volkswagen przeznaczony był do przewozu dziewięciu funkcjonariuszy wraz z wyposażeniem. VW T4 w polskiej policji zastąpił samochód Nysa 522, które to Polska Policja zaczęła kupować w I połowie lat 90. Pojazdy te miały renomę niezniszczalnych.
W pierwszy przedziale znajdowały się radiostacje, modulator dźwięku, kokpit kierowcy oraz miejsca siedzące dla kierowcy, dowódcy oraz jednego policjanta w układzie miejsc 1+2.
W drugim przedziale pojazdu znajdowały się miejsca siedzące dla funkcjonariuszy w układzie miejsc 3+3.
W trzecim przedziale znajdował się stelaż umożliwiający przewożenie sprzętu PZ (tarcze + kaski ochronne) oraz krat chroniących szyby: kierowcy i dowódcy/dysponenta. Ponadto na drzwiach tylnych zamontowane były dwa wieszaki do przewozu kamizelek (kamienio lub kuloodpornych).
T-4 występowały w wersjach Ochronno-Konwojowych "OK" oraz Wypadowych "W". Z największej liczby egzemplarzy, i to w wersji "wypadówek" korzystały oczywiście Oddziały Prewencji Policji (OPP) oraz Samodzielne Pododdziały Prewencji Policji (SPPP) w całej Polsce.
Ponadto Volkswagena Transportera o oznaczeniu modelowym "T4" można było spotkać w Wydziale Ruchu Drogowego, przeznaczonego do obsługi zdarzeń drogowych czy Wydziale Konwojowym jako małe więźniarki (MW).
Ambulans na podwoziu Volkswagena Craftera należący niegdyś do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany przez Oddział Prewencji Policji w Krakowie. W roku 2021 przekazany do SPKP Kraków a następnie w 2025 roku przekazany do innego garnizonu Policji w Polsce.
Wyposażenie medyczne jakie znajdowało się wewnątrz ambulansu to respirator, defibrylator automatyczny, pulsoxymetr, deska ortopedyczna, instalacja tlenowa, nosze MEDIROL czy też krzesełko kardiologiczne.
Ambulans marki Volkswagen Crafter zakupiono w grudniu 2011 roku, na kilka miesięcy przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej.
Marka: Volkswagen
Model: Crafter 35
Zabudowa: W.A.S. Wietmarscher Polska
Silnik: 2.0 TDi
Moc: 140 KM
Napęd: 4x2
Rocznik: 2011
Ilość miejsc: 4 + 1 osoba na noszach
Układ miejsc: 1+1+1+1+1
Sygnalizacja ostrzegawcza:
- świetlna: Gamet - 8 szt. Makroled LL8 oraz 2 szt. Gamet Makroled LL4
- dźwiękowa: Gamet - Modulator GAM150 E oraz głośnik GAM150
30.04.2013 - Kraków, ul. Prokocimska 6 - Podejrzany ładunek
W dniu 30.04.2013 roku o godzinie 13.30 dyżurny miasta Miejskiego Stanowiska Kierowania KMP Kraków otrzymał zgłoszenie, że w sortowni Poczty Polskiej przy ulicy Prokocimskiej 6 z paczki wypadł fragment pocisku moździerzowego. Na miejsce natychmiast skierowano dwie załogi Pogotowia Policji Wydziału Sztab KMP Kraków, z rejonowej JRG-6 GBA 2,5/16, SRt oraz SLRr oraz w późniejszym czasie na miejsce dotarł Przewodnik z psem wyszkolonym do wykrywania materiałów wybuchowych oraz patrol saperski WP.
Ewakuowanych zostało 400 pracowników budynku. Jak się później okazało w paczce nie było żadnego pocisku moździerzowego a jedynie łuski od pocisku artyleryjskiego bez spłonek i odłamki innych pocisków
SIŚ:
Policja:
- G-182 Kia Cee'd - Pogotowie Policji W.Sz.P KMP Kraków
- G-190 Kia Cee'd - Pogotowie Policji W.Sz.P KMP Kraków
- G-170 Fiat Ducato - Przewodnik Psa Służbowego W.Sz.P KMP Kraków
Straż Pożarna:
- 306-21 GBA 2,5/24 Mercedes Benz Atego 1329/Moto Truck - JRG 6 Kraków
- 306-43 SRt MAN/VW 8.136/Lentner - JRG 6 Kraków
- 306-90 SLRr Suzuki Grand Vitara - JRG 6 Kraków
Wojsko Polskie:
- Patrol Saperski WP
27.04.2013 - Kraków, ul. Prądnicka - Pożar w zakładzie wulkanizacji
W dniu 27.04.2013 roku około godziny 14.00 dyżurny Stanowiska Kierowania Komendy Miejskiej PSP Kraków otrzymał zgłoszenie o pożarze w zakładzie wulkanizacji przy ulicy Prądnickiej 100 metrów od szpitala im. G.Narutowicza. W pierwszym rzucie natychmiast z rejonowej JRG-5 udały się GBA 2,5/24 305-22, GCBA 5/40 305-25, GCBA 6+4/64 305-27 oraz Grupa Operacyjna KM PSP w kolejności potem dojechały GCBA 6+4/64 303-27, GCBA 5/32 307-25, GBA 2,5/24 303-21, GCBAPr 4,5-32 301-25, SLPGaz 305-50, GBA2,5/16 301-21, Scz 29 303-39. Dyżurny miasta (MSK KMP) wysłał na miejsce załogę interwencyjną KMP Kraków (G-412), oraz potem dojechały 3 kolejne załogi interwencyjne (G-135 G-359 GG-242), pluton alarmowy OPP Kraków (G-736 G-737 G-781) w celu zabezpieczenia miejsca zdarzenia, oraz załoga patrolowa KP III (G-157).
Pożarem był objęty cały budynek ok. 250 metrach kwadratowych. Wewnątrz zakładu znajdowały się samochody oraz opony samochodowe z 5000 sztuk spaliło się około 1000 sztuk, w budynku znajdowały się również butle z acetylenem, które trzeba było wynieść aby nie doszło do ich wybuchu. Płomienie sięgały około 10 metrów. Podane zostały dwa prądy piany z linii gaśniczych oraz w późniejszej fazie działań z GBA 2,5/24 i GCBA 5/40 z JRG-5 podano z działek wodno-pianowych zamontowanych na pojazdach pianę gaśniczą. Akcja gaśnicza była utrudniona ze względu na duże zadymienie i wysoką temperaturę. Podczas akcji dwóch ratowników zasłabło lecz ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Nikt nie został ranny.
SiŚ:
Państwowa Straż Pożarna:
KM PSP:
- 300-90 SLRr Mitsubishi Pajero - Grupa Operacyjna KM PSP
JRG 1:
- 301-21 GBA 2,5/16 Volvo FL240/Szczęśniak
- 301-25 GCBAPr 4,5/32/250 Scania P380 DB/Szczęśniak
JRG 3:
- 303-21 GBA 2,5/25 MAN TGM. 13.280/Stolarczyk
- 303-27 GCBA 6+4/64 MAN TGA 26.430/Stolarczyk
- 303-39 - GCBM 25 Iveco Stralis 450/ARM+Germaz
JRG 5:
- 305-22 GBA 2,5/24 Renault Midlum 220dCi/ISS Wawrzaszek
- 305-25 GCBA 5/40 MAN LE 18.280/Stolarczyk
- 305-27 GCBA 6/64 MAN TGA 26.430/Stolarczyk
- 305-50 SPgaz Mercedes Benz 508D
- 305-51 SD-30 Iveco/Magirus
JRG 7:
- 307-25 ? GCBA 5/32 MAN TGM 18.330/Stolarczyk
Policja:
Załogi interwecyjne:
- G-135 Kia Cee'd - KMP Kraków
- G-359 Kia Cee'd - KMP Kraków
- G-412 Kia Cee'd - KMP Kraków
- G-736 - Mercedes Sprinter 316CDI AMZ-Kutno - OPP Kraków
- G-737 - Mercedes Sprinter 316CDI AMZ-Kutno - OPP Kraków
- G-781 - Volkswagen Transporter T4 - OPP Kraków
Załoga patrolowa
- G-157 Kia Cee'd II - KP III Kraków
Przejazdy alarmowe:
- http://www.youtube.com/
- http://www.youtube.com/
- http://www.youtube.com/
26.04.2013 - Kraków - Zabezpieczenie meczu podwyższonego ryzyka
W dniu 26.04.2013 roku o godzinie 20.45 na stadionie miejskim im. Henryka Reymana odbył się mecz 24 kolejki T-Mobile ekstraklasy Wisła Kraków - Widzew Łódź. Na trybunach zasiadło 9741 kibiców Wisły. Wojewoda małopolski wydał zakaz wstępu kibiców gości na mecz z uwagi na fakt jaki miał miejsce podczas meczu Wisła - Legia gdzie to kibice Legii odpalali materiały pirotechniczne. Do Krakowa przyjechało 1000 kibiców Widzewa, którzy przeszli z dworca Głównego na stadion Wisły, pod Urzędem Marszałkowskim kibice Widzewa mieli zaprotestować przeciwko decyzji wojewody lecz do protestu nie doszło. Z uwagi na fakt że krakowski Oddział Prewencji Policji do zabezpieczenia wystawił jedną kompanie do Krakowa przyjechało wsparcie sił z OPP Rzeszów, OPP Katowice, SPPP Częstochowa, SPPP Kielce, NPPP KWP Kraków. W marszu z kibicami szli funkcjonariusze OPP Rzeszów i SPPP Kielce, natomiast reszta sił była przygotowana na protest pod Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego gdzie ustawione były kordony policji. Kibice Widzewa Łódź swoją drużynę dopingowali przed stadionem na parkingu od strony ulicy 3 Maja. Po godzinie 20 OPP Katowice i SPPP Częstochowa dotarły pod stadion Wisły z kibicami Ruchu Chorzów. którzy sympatyzują z kibicami Widzewa. Podczas zabezpieczenia doszło do paru incydentów: grupa kibiców, zaatakowała kibiców Wisły w rejonie al. A. Mickiewicza po czym napastnicy udali się w rejon stadionu wisły gdzie dokonali ataku na Przewodnikach Psów Służbowych W.Sz.P KMP Kraków, kibole zostali szybko spacyfikowani i zatrzymani - zatrzymano 5 osób, Podczas zatrzymywania pseudokibiców ruchu Chorzów nie obyło się bez wyzwisk wulgaryzmów pod adresem funkcjonariuszy. W zabezpieczeniu meczu wzięło udział około 600 policjantów. Był to mecz podwyższonego ryzyka . W skład IV kompanii NPPP KWP Kraków wchodzą: KPP Kraków, KPP Wieliczka, KPP Olkusz w skład IX kompanii NPPP KWP Kraków wchodzą: KPP Brzesko, KPP Bochnia, KPP Gorlice, KPP Limanowa
25.04.2013 - Kraków, ul. Józefa Marcika - Wypadek drogowy
W dniu 25.04.2013 roku około godziny 16.00 SKKM otrzymało zgłoszenie o wypadku drogowym na ulicy Józefa Marcika. Na miejsce wysłano GCBA 4/24 oraz SCRt z JRG-2, załogę WRD KMP Kraków oraz zespół P-3. Jako pierwszy na miejscu był zespół Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. W wypadku udział brały dwa pojazdy marki Fiat oraz Toyota, kierowca Toyoty prawdopodobnie z dużą prędkością wyprzedzał inne pojazdy na podwójnej linii ciągłej i doprowadził do zderzenia z fiatem. W wyniku zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń. Działania PSP polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, odcięcia akumulatorów w pojazdach oraz sorpcji rozlanych płynów eskploatacyjnych.
SiŚ:
Straż Pożarna:
- 302[K]26 - GCBA 4/24 Volvo FL280/PS Szczęśniak - JRG 2 Kraków
- 302[K]43 - SCRt MAN LA-LE 14.284/Empl - JRG 2 Kraków
Policja:
- G-163 - Kia Cee'd - WRD KMP Kraków
Pogotowie:
- P-3/1101 - Renault Master/Auto-Form - KPR podstacja Podgórze