Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część II

modele czesc ii zdjecie glowne

Prezentujemy Państwu drugą część projektu "Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze". W tej edycji pokażemy ponad 50 modeli krakowskiej straży pożarnej, krakowskiego garnizonu policji, krakowskiego pogotowia ratunkowego, lotniczego pogotowia ratunkowego, służby celno-skarbowej, pogotowia energetycznego czy też tatrzańskiego ochotniczego pogotowia ratunkowego.

Wszystkie modele wykonane zostały w skali 1:87/H0, więcej o niej można przeczytać w pierwszej części projektu --> Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I

Po publikacji I części projektu, docierało do nas wiele pytań o możliwość zakupu takich modeli, dlatego na wstępie pragniemy zaznaczyć, że prezentowane modele nie są do kupna, a wszystkie zostały stworzone własnoręcznie.


JAK POWSTAJĄ MODELE?

Na proces tworzenia modelu składa się kilka istotnych elementów. Wszystko zaczyna się od konkretnego pomysłu - projektu, na którym później oprze się cała praca. Działania rozpoczyna się, gdy znaleziony zostaje model bazowy, z którego w następnych etapach powstanie prawdziwy pojazd ratowniczy. Gdzie szukać modeli bazowych? Większość z nich z łatwością znajdziesz w odpowiednio wyposażonych sklepach modelarskich, a także na różnorodnych aukcjach internetowych, zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Kiedy model bazowy jest już w naszym posiadaniu, rozpoczynane jest działanie mające na celu odwzorowanie pierwowzoru 1:1 do realnego samochodu ratowniczego. Cały proces składa się z kilku niesamowicie ważnych etapów, z których każdy decyduje o ostatecznym wyglądzie miniaturowego pojazdu. Na czym polegają? Między innymi na stworzeniu bryły modelu, akcesoriów, wycinaniu, szlifowaniu, a także dopasowywaniu części. 

Następnym etapem tworzenia jest przygotowanie modelu do malowania. Na początku pojazd otrzymuje tzw. bazę, a następnie traktowany jest odpowiednio dobranym lakierem. Narzędziem wykorzystywanym do tego procesu jest aerograf, który umożliwia dokładne nadanie barwy. Przygotowany w ten sposób samochód, po wyschnięciu, otrzyma detale wykonane przy pomocy małego pędzelka.

Na tak przygotowany model nakładane są kalki z oznaczeniami pojazdów, które wcześniej zostały zamówione w drukarni. W ostatniej części tworzenia skupiamy się na detalach, czyli wklejeniu lusterek lub bardzo drobnych elementów typu anteny, lampy itp.

Zakończenie tworzenia modelu skutkuje sesją zdjęciową, na której zobaczyć możemy również jego pierwowzór. Za pomocą zdjęć możliwe jest pokazanie rzeczywistej różnicy wielkości, a także dokładności odwzorowania pojazdu ratowniczego.

tworzenie modeli 1

Praca nad jednym modelem wymaga poświęcenia nie tylko czasu, ale również wielu pokładów energii i skupienia. Prezentowany artykuł pozwoli nieco przybliżyć cały proces, który w rzeczywistości trwa nawet kilka miesięcy. Samochody, które znalazły się w materiale, to zarówno przeróbki, jak i waloryzacje modeli bazowych wyprodukowanych przez firmy Herpa, Wiking, Kibri, Roco, Busch, Rietze, Igra, Preiser, AWM, a także modele z wydruku 3D oraz odlewu żywicznego.

Być może zastanawiasz się, jakie wymiary posiadają tworzone pojazdy? Poznaj gabaryty pierwszego z nich (250-59) - długość - 7 cm, szerokość - 2,5 cm oraz wysokość 2,5 cm.


STRAŻ POŻARNA

O pojeździe: Lekki samochód specjalny ratownictwa medycznego (SLRMed) na podwoziu Forda E350. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 250-59 należał niegdyś do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Samochód w 1993 roku zabudowała firma Southern Ambulance z Ameryki, skąd też pojazd został sprowadzony do Polski. W latach 90 ambulans, w razie awarii karetki systemowej, wyjeżdżał do zdarzeń medycznych. Na wyposażeniu karetki znajdowało się wszelakie wyposażenie potrzebne do ratowania ludzkiego życia. Karetka mieściła kierowcę, dwóch ratowników oraz poszkodowanego na noszach. Pojazd z SA PSP Kraków trafił do OSP Bukowina Tatrzańska, a następnie w 2022 roku został przekazany na Ukrainę. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Forda E350 firmy Busch. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami ambulansu SA PSP Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane lusterka, anteny, belka sygnalizacyjna, pojedyncze lampy oraz oświetlenie robocze. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Nocne ćwiczenia z ratownictwa medycznego z udziałem SA PSP Kraków oraz Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego"



O pojeździe: Lekki samochód specjalny kwatermistrzowski (SLKw) na podwoziu Mercedesa Benz 290 GD. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 250-87 należał niegdyś do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Pojazd wykorzystywany był do transportu sprzętu. Samochód został wyposażony w silnik o mocy 95 koni mechanicznych i napęd 4x4. Mercedes mieścił trzy osoby w układzie siedzeń 1+2. Pojazd przekazany został do OSP Damienice, gdzie zmieniono jego zabudowę. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie modeli Mercedesa G firmy Herpa oraz Rietze. Cały model został zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. W pojeździe zostały zamontowane lusterka, dwie lampy. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Dominika Janosza.





"Działania przeciwpowodziowe strażaków SA PSP oraz JRG 5 na jednej z krakowskich dzielnic"




O pojeździe: Lekki samochód specjalny operacyjny (SLOp) na podwoziu Fiat Cinquecento. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 250-90 należał niegdyś do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Pojazdem poruszał się dowódca jednostki. SLOp pomieścił kierowcę, dowódcę, a także dwóch pasażerów. Posiadał silnik o mocy 55 koni mechanicznych i napęd 4x2. Pojazd przekazano do OSP Biórków Mały, a następnie zezłomowano. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Fiata Cinquecento firmy Herpa. Cały model został zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny oraz belka sygnalizacyjna. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Dominika Janosza.





"Najechanie dowódcy z JRG SA PSP Kraków na potrącenie pieszego w rejonie operacyjnym JRG 1"




O pojeździe: Lekki samochód specjalny typu bus (SLBus) na podwoziu Volkswagena Caravelle. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 251-56 należy do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Samochód został przystosowany do przewozu dziewięciu ratowników w układzie 1+2+3+3. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Transportera T6 firmy Rietze. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami SA PSP Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane lusterka, anteny, a także jedna lampa pojedyncza. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Poszukiwania osoby zaginionej niedaleko krakowskiej Huty"




O pojeździe: Lekki samochód specjalny ratownictwa medycznego (SLRMed) na podwoziu Volkswagena Transportera T4 w wersji long. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 251-59 należał niegdyś do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Pojazd wykorzystywany był do ćwiczeń przez kadetów SA PSP. Wyposażony był w sprzęt do ratowania ludzkiego życia i pomieścił kierowcę, 2 ratowników oraz poszkodowanego na noszach. Pojazd przekazany został do OSP Chodenice, a później trafił do firmy Rota-Med. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Transportera T4 firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami ambulansu SA PSP Kraków i rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane lusterka, anteny, belka sygnalizacyjna oraz jedna pojedyncza lampa, a także odpowietrznik dachowy. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Fortuny.





"Najechanie na osobę potrzebującą pomocy przez strażaków SA PSP Kraków wracających z ćwiczeń ratowniczo-gaśniczych"




O pojeździe: Lekki samochód specjalny operacyjny (SLOp) na podwoziu Mercedes Benz E. Pojazd niegdyś należał do Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. SLOp pomieścił kierowcę i czterech ratowników oraz posiadał napęd 4x2. Pojazd pozyskano z Frankfurtu. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Mercedes Benz firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny oraz jedna lampa pojedyncza. Model wykonany w skali H0/1:87.




"Odprawa kadry dowódczej KM PSP Kraków przed ćwiczeniami ratowniczo-gaśniczymi - Tunel 2002"


O pojeździe: Lekki samochód specjalny operacyjny (SLOp) na podwoziu Mercedes Benz E. Pojazd niegdyś należał do Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. SLOp pomieścił kierowcę i czterech ratowników w układzie 1+1+3 oraz posiadał napęd 4x2. Pojazd przekazano do ZOSP. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Mercedes Benz firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym p
ojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny oraz jedna lampa pojedyncza. Model wykonany w skali H0/1:87.







"Udział Komendanta Miejskiego PSP w akcji ratowniczo-gaśniczej w rejonie operacyjnym JRG 2 Kraków"




O pojeździe: Lekki samochód specjalny operacyjny (SLOp) na podwoziu Volkswagena Golfa. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 300-92 należał niegdyś do Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. SLOp pomieścił kierowcę i czterech pasażerów oraz posiadał napęd 4x2. Pojazd przekazany został do OSP Radziszów, a następnie został zezłomowany.

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Golfa firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny oraz belka sygnalizacyjna. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Signaal. 



"Pożar nieużytków rolnych pod Krakowem. W działaniach liczne zastępy PSP oraz OSP"




O pojeździe: Średni samochód specjalny ratownictwa technicznego (SRt) na podwoziu Mercedes Benz Unimog w zabudowie firmy Rosenbauer. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 301-43 należał niegdyś do JRG 1 Kraków. Unimog wyprodukowany w 1976 roku został wyposażony w silnik o mocy 125 koni mechanicznych oraz napęd 4x4, a jego ciężar wynosił 6000 kilogramów. Mercedes wyposażony był m.in. w przenośny agregat prądotwórczy, maszt oświetleniowy, wyciągarkę linową 7,6 t oraz zestaw narzędzi hydraulicznych. Samochód będąc w podziale bojowym JRG wyjeżdżał głównie do zdarzeń drogowych oraz akcji technicznych. Kabina Unimoga mieściła fotele dla dwóch osób. Pojazd przekazany został do OSP Zielonki, gdzie do dziś służy w podziale bojowym. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Mercedes Benz Unimog firmy Wiking oraz na bazie modelu firmy Preiser. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Zabudowa pojazdu została przerobiona, gdzie zamontowano drabinkę, maszt oświetleniowy, barierki. Na kabinie zostały zamontowane lusterka, dwie lampy pojedyncze, szperacz oraz anteny. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Fortuny.





"Zastępy z JRG 1 Kraków w działaniach przy zdarzeniu drogowym z udziałem jednego pojazdu"




O pojeździe: Średni samochód specjalny ratownictwa medycznego (SRMed) na podwoziu Iveco Magirus 90-16 w zabudowie firmy Wackenhut. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 301-58 należał niegdyś do JRG 1 Kraków. Pojazd wyposażony został w silnik o mocy 160 koni mechanicznych i napędzie 4x4. Kabina pojazdu mieściła kierowcę oraz 10 ratowników. Dopuszczalna masa całkowita wozu to 9000 kilogramów. Na wyposażeniu pojazdu znajdował się sprzęt do zabezpieczenia zdarzeń masowych pod względem medycznym np. deski ortopedyczne, torby R0 i R1, plecaki ratownicze, nosze kubełkowe, butle do tlenoterapii, karimaty, agregat prądotwórczy, najaśnice, namioty pneumatyczne wraz z nagrzewnicami, koce, śpiwory oraz sprzęt do zabezpieczenia miejsca akcji. Pojazd przekazany z JRG 5 do JRG 1, a w 2022 roku trafił do OSP GRS Kraków, gdzie jest w podziale bojowym do dziś. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie kabiny Magirus firmy Rietze oraz zabudowy firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, trzy lampy pojedyncze, lampy kierunkowe oraz anteny. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Zdarzenie masowe i ewakuacja osób z pociągu relacji Kraków-Warszawa"




O pojeździe: Lekki samochód specjalny kwatermistrzowski (SLKw) na podwoziu Volkswagena Transportera T4. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 301-83 należał niegdyś do JRG 1 Kraków. Pojazd wykorzystywany był do transportowania neutralizatorów, sorbentów i innego sprzętu potrzebnego na miejscu działań. T4 pomieściła kierowcę oraz dwóch ratowników. Po wycofaniu z podziału bojowego JRG 1 został przekazany do KM PSP Kraków. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Transportera T4 firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu została zamontowana belka sygnalizacyjna, lusterka, jedna lampa pojedyncza oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Dowóz sorbentu do zdarzenia drogowego w rejonie operacyjnym JRG 1"




O pojeździe: Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (GCBA) na podwoziu Tatry 815 zabudowanej przez firmę Karos. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 302-26 należał niegdyś do JRG 2 Kraków. Pojazd typowo gaśniczy, posiadał zbiornik wody o pojemności 8000 litrów i autopompę o wydajności 3200 litrów na minutę. Pojazd wyposażono w silnik o mocy 320 koni mechanicznych oraz napęd 6x6. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe to przede wszystkim armatura wodno-pianowa. Kabina pomieściła kierowcę oraz dwóch ratowników. W 2008 roku pojazd został wycofany z podziału bojowego JRG 2 i przekazany do OSP Świątniki Górne, gdzie przeszedł gruntowny remont i służy do dziś. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Tatry 815 firmy Igra. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu został zamontowany głośnik, lusterka, działko dachowe, dwie lampy pojedyncze oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Piotra Pradla.





"Zastęp GCBA z JRG 2 zadysponowany do pomocy przy pożarze przewodu kominowego w centrum Krakowa"




O pojeździe: Ciężki samochód gaśniczy typu cysterna. Ciągnik siodłowy na podwoziu MANa TGS 18.430. Naczepę wykonała firma Zasław. Zabudową zestawu zajęła się firma Stolarczyk. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 302-39 należy do JRG 2 Kraków. MAN wyposażony został w silnik o mocy 430 koni mechanicznych i napęd 4x2. Kabina pomieści kierowcę oraz jednego ratownika. Pojemność cysterny wynosi 25 000 litrów wody, która pompowana jest za pomocą motopompy Tohatsu, której wydajność wynosi 1600 litrów na minutę. Cysterna posiada skrętną oś w naczepie, co pozwala na dużą manewrowość. Pojazd w 2022 roku zastąpił wysłużoną cysternę na podwoziu Jelcza. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie ciągnika siodłowego MAN TGS firmy Herpa oraz naczepy cysterny firmy Roskopf. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Na ciągniku siodłowym została zamontowana belka sygnalizacyjna, lusterka, blacha na ramie, anteny oraz koło zapasowe. Naczepa została przerobiona, dodano rury oraz zabudowę z tyłu pojazdu, a także skrytki na bokach i węże. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi ciągnika i naczepy. Model wykonany w skali H0/1:87.






"Pożar dużej hali magazynowej na wjeździe do Krakowa i zapewnienie ciągłości wody przez cysterny PSP"




O pojeździe: Średni samochód specjalny z drabiną mechaniczną (SD 37) na podwoziu Iveco EuroFire w zabudowie firmy Magirus. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 302-51 należy do JRG 2 Kraków. Wysokość ratownicza drabiny mechanicznej to 37 metrów. Pojazd wyposażony został w silnik o mocy 266 koni mechanicznych oraz napęd 4x2. Kabina pomieści kierowcę oraz dwóch ratowników. Wyposażenie strażackie, jakie znajduję się na pojeździe to m.in. skokochron, pilarka do drewna, armatura wodno-pianowa i nosze ratownicze. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Iveco EuroFire firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Zabudowa została przerobiona, została powiększona pierwsza skrytka. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi pojazdu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, trzy lampy pojedyncze, lampy kierunkowe, drabinka oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

"Interwencja strażaków z JRG 2 oraz Oficera Operacyjnego SKKM przy załączonej czujce pożarowej"




O pojeździe: Lekki samochód specjalny kwatermistrzowski (SLKw) na podwoziu Avia A21. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 302-83 należał niegdyś do JRG 2 Kraków. Wóz wyposażony w napęd 4x2. Kabina pomieściła kierowcę oraz dwóch ratowników. Avia wykorzystywana była do transportowania sprzętu strażackiego. W roku 2007 została wycofana z JRG 2. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Avii firmy Rietze. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi pojazdu. Na modelu zostały zamontowane lusterka oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Piotra Pradla.





"Dowóz przez zastęp SLKw środka pianotwórczego do rozległego pożaru w tunelu"




O pojeździe: Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (GCBA) na podwoziu Jelcza 315 zabudowanego przez firmę Jelczańskie Zakłady Samochodowe. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 303-26 należał niegdyś do JRG 3 Kraków. Pojazd typowo gaśniczy, posiadał zbiornik wody o pojemności 6000 litrów i autopompę o wydajności 3200 litrów na minutę. Pojazd wyposażono w napęd 4x2. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe, to przede wszystkim armatura wodno-pianowa. Kabina pomieściła kierowcę oraz trzech ratowników. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D Jelcza firmy Taurus. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, anteny, trzy lampy pojedyncze, lampy kierunkowe, sprzęt strażacki oraz działko dachowe. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Fortuny.

"Pożar w pociągu relacji Kraków-Katowice na Krakowskich Bronowicach"


O pojeździe: Ciężki samochód specjalny ze zbiornikiem wodnym (SCZ). Ciągnik siodłowy na podwoziu Jelcza C-417K, a naczepa firmy Metalchem Kościan. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 303-26 należał niegdyś do JRG 3 Kraków. Kabina pomieści kierowcę oraz jednego ratownika. Cysterna o pojemności 18 000 litrów. Pojazd zastąpiła nowa cysterna, a Jelcz został przekazany do JRG 6, gdzie ciągnik dostał nową naczepę, a stara była wykorzystana do ćwiczeń SGRChem-Eko JRG 6 Kraków. Z JRG 6 pojazd został przekazany na JRG 2 Kraków, a w 2022 roku pojazd został przekazany do JRG 1 Nowy Sącz, gdzie służy do dziś. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie ciągnika siodłowego Jelcza, jako odlewu żywicznego oraz naczepy cysterny firmy Permot. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Na ciągniku siodłowym została zamontowana belka sygnalizacyjna, lusterka, anteny oraz lampy kierunkowe. Naczepa została przerobiona, dodano drabinkę, podesty i barierki, nadkola i rury. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi ciągnika i naczepy. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Fortuny.



"Pożar budynku na krakowskich Bielanach"


O pojeździe: Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (GCBA) na podwoziu Scanii P450 XT zabudowanej przez firmę Szczęśniak. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 304-26 należy do JRG 4 Kraków. Pojazd typowo gaśniczy, posiada zbiornik wody o pojemności 10 000 litrów i autopompę o wydajności 6100 litrów na minutę. Pojazd wyprodukowany w 2022 roku wyposażono w silnik o mocy 450 koni mechanicznych. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe, to przede wszystkim armatura wodno-pianowa, a także wyciągarka, działko dachowe, podręczny sprzęt burzący, aparaty ochronne układu oddechowego, stojak hydrantowy czy też przenośne działko wodno-pianowe. Kabina pomieściła kierowcę oraz dwóch ratowników. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Scanii P450 firmy Herpa oraz zabudowy strażackiej firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zabudowa została przerobiona, zmieniono kształt oraz ułożenie skrytek i ich wielkość. Na modelu zostało zamontowane działko dachowe, lusterka, sprzęt strażacki, skrzynia sprzętowa, belka sygnalizacyjna, halogeny na grillu, drabiny oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

"Nocny pożar poddasza na Bieżanowie"


O pojeździe: Średni samochód specjalny wężowy (SW) na podwoziu Stara 266. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 304-82 należał niegdyś do JRG 4 Kraków. Pojazd przystosowany do przewozu węży tłocznych W110 o łącznej długości około dwóch kilometrów, zwiniętych na bębnach. Pojazd wyposażono w napęd 6x6. Kabina pomieściła kierowcę oraz trzech ratowników. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D Stara firmy Taurus. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, anteny i dwie lampy pojedyncze. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Piotra Pradla oraz Grzegorza Fortuny.





"Ćwiczenia zastępów z JRG 4 z zakresu prowadzenia linii gaśniczych na dużych odległościach"




O pojeździe: Ciężki samochód specjalny do przewozu kontenerów (SCKn) na podwoziu Scanii P450 zabudowany przez firmę ISS Wawrzaszek. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 305-72 należy do JRG 5 Kraków. Scania została wyprodukowana w 2016 roku i wyposażona w silnik o mocy 450 koni mechanicznych oraz napęd 8x4, a także w urządzenie hakowe T.A.M T20-60 o maksymalnym udźwigu 21 000 kilogramów. Kabina pomieści kierowcę oraz dwóch ratowników. Wóz wykorzystywany przez JRG 5 do transportu wszelakiego rodzaju kontenerów, jakie są na wyposażeniu jednostki. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Scanii P firmy OLM Design oraz zabudowy hakowej firmy Preiser. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na ramie pojazdu zostało zamontowane urządzenie hakowe, a także skrytki sprzętowe i koło zapasowe. Na kabinie zamontowano lusterka, dwie lampy pojedyncze, anteny oraz przerobiony został przedni zderzak. Model wykonany w skali H0/1:87.

305 72 model razem305 72 model razem1305 72 model305 72 model1

"Zakładanie i ściąganie kontenera na hakowiec JRG 5"


O pojeździe: Kontener transportowy wykonany przez firmę Matbud-Gończyce. Kontener o kryptonimie operacyjnym KF 305-K4 należy do JRG 5 Kraków. Jego głównym zadaniem jest transport materiałów sypkich np. piasku na miejsce działań przeciwpowodziowych. Identyczny kontener znajduję się na wyposażeniu JRG 4 Kraków. Więcej o kontenerze --> klik

O modelu: Model powstał na bazie kontenera firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym kontenera. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami kontenera. Dorobiona została ściana przednia kontenera, a także drabina i wsporniki boczne. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Dowóz piasku na miejsce działań przeciwpowodziowych"




O pojeździe: Kontener wężowy z działkiem o dużej wydajności zabudowany przez firmę Arkom. Kontener o kryptonimie operacyjnym KF 305-K5 należy do JRG 5 Kraków. Do jednostki trafił w 2013 roku. Na wyposażeniu kontenera znajdują się węże tłoczne oraz działka wysokiej wydajności. Więcej o kontenerze --> klik

O modelu: Model powstał na bazie kontenera firmy Preiser. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym kontenera. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami kontenera. Zmieniony został układ skrytek oraz dorobiono drabinę i oświetlenie ostrzegawcze i robocze. Model wykonany w skali H0/1:87

Zdjęcia kontenera autorstwa Grzegorza Pitka.





"Działania ratowniczo-gaśnicze przy dużym pożarze magazynu i dowóz węzy gaśniczych oraz działek wodnych wysokiej wydajności"


O pojeździe: Wózek widłowy RAK-7 wyprodukowany przez firmę FUT Suchedniów będący w podziale bojowym JRG 5 Kraków. Pojazd służy głównie do ładowania sprzętu na pojazdy kwatermistrzowskie. Do obsługi wózka potrzebny jest jeden ratownik. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie wózka widłowego firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami wózka widłowego. Zamontowane zostały światła na wózku widłowym. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Załadunek przekazanego sprzętu strażackiego dla strażaków z Ukrainy"


O pojeździe: Średni samochód ratowniczo-gaśniczy (GBARt) na podwoziu Iveco EuroCargo 120E18 zabudowany przez firmę Stolarczyk. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 306-22 należał niegdyś do JRG 6 Kraków. Iveco wyprodukowane w 2007 roku zostało wyposażone w silnik o mocy 210 koni mechanicznych i napęd 4x2. Pojazd posiadał zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów i autopompę o wydajności 1600 litrów na minutę. Kabina pomieściła kierowcę oraz czterech ratowników. Samochód w 2019 roku przekazany do OSP Wolica, gdzie służy do dziś. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Iveco EuroCargo firmy Rietze. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Cały model został przerobiony, kabina została skrócona i obniżona, również zabudowa została zmniejszona. Na modelu zostały zamontowane lusterka, sprzęt strażacki, skrzynia sprzętowa, drabiny, oświetlenie robocze, trzy lampy pojedyncze oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

"Powalone drzewo na jezdnię w krakowskim Bieżanowie"




O pojeździe: Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (GCBA) na podwoziu MANa TGS zabudowanej przez firmę Stolarczyk. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 306-27 należy do JRG 6 Kraków. Pojazd typowo gaśniczy, posiada zbiornik wody o pojemności 9 500 litrów i autopompę o wydajności 6800 litrów na minutę. Pojazd wyprodukowany w 2010 roku wyposażono w silnik o mocy 440 koni mechanicznych oraz napęd 6x6. Wyposażenie strażackie, jakie znajduje się na tym pojeździe, to przede wszystkim armatura wodno-pianowa, działko dachowe, podręczny sprzęt burzący, aparaty ochronne układu oddechowego, stojak hydrantowy, torba medyczna PSP-R1, pilarka do drewna czy też przenośne działko wodno-pianowe. Kabina pomieści kierowcę oraz dwóch ratowników. Pojazd w 2023 roku przekazany do JRG 5 Kraków. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie MANa TGS firmy Herpa oraz zabudowy strażackiej firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i rejestracyjnymi samochodu. Zabudowa została przerobiona, skrócona, zmieniono kształt oraz ułożenie skrytek i ich wielkość. Na modelu zostało zamontowane działko dachowe, lusterka, sprzęt strażacki, skrzynia sprzętowa, drabiny, oświetlenie robocze, trzy lampy pojedyncze oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

"Nocny pożar klocków hamulcowych w naczepie"





O pojeździe: Lekki samochód specjalny rozpoznania chemicznego (SLRChem) na podwoziu Mercedes Benz Sprinter w zabudowie firmy ISS Wawrzaszek. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 306-64 należy do JRG 6 Kraków. Pojazd wyprodukowany w 2011 roku wyposażono w silnik o mocy 190 koni mechanicznych oraz napęd 4x4. Wyposażenie strażackie, jakie znajduje się na tym pojeździe, to przede wszystkim analizatory, mierniki, detektory, spektrometry, stacja meteo, zestawy do poboru próbek, ubrania przeciwochlapaniowe i aparaty ochrony układu oddechowego. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Mercedes Benz Sprinter firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i rejestracyjnymi samochodu. W modelu podniesiono podwozie, zamontowano relingi dachowe, odpowietrzniki dachowe, belkę świetlną, lusterka oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

"Wyciek substancji niebezpiecznej z samochodu ciężarowego"


O pojeździe: Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy (SLRr) na podwoziu Ford Ranger. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 307-90 należy do JRG 7 Kraków. Pojazd wyprodukowany w 2021 roku wyposażono w silnik o mocy 213 koni mechanicznych oraz napęd 4x4. Ford pomieści kierowcę oraz 4 ratowników. Pojazdem porusza się dowódca jednostki. Na wyposażeniu pojazdu znajdują się również bezzałogowe statki powietrzne. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Ford Ranger firmy Busch. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Stworzono zabudowę pojazdu. Na pojeździe zamontowano belkę świetlną, lusterka, oświetlenie robocze oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Nocne poszukiwania ratownicze z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu"


O pojeździe: Średni samochód specjalny z drabiną mechaniczną (SD-37) na podwoziu Magirus Deutz w zabudowie firmy Magirus. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 320-51 należał niegdyś do JRG Skawina. Wysokość ratownicza drabiny mechanicznej to 37 metrów. Pojazd wyprodukowano w 1963 roku a kabina pomieściła kierowcę oraz 5 ratowników. Pojazd sprowadzony z jednostki ochotniczej w Austrii. W Krakowie od 2004 roku drabina jeździła w podziale bojowym JRG 4, JRG 6, JRG 7 i JRG Skawina. Z Państwowej Straży Pożarnej pojazd przekazano do OSP Słomniki, a następnie trafiła do Muzeum Ratownictwa w Krakowie, gdzie jest eksponatem do dziś. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Magirus Deutz firmy Wiking. Model został zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi pojazdu. Na modelu zostały zamontowane lusterka oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Prezentacja drabin mechanicznych na 150-lecie Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie"


O pojeździe: Lekki pojazd specjalny (Quad) na podwoziu Can-Am Outlander oraz przyczepka do transportu osób poszkodowanych z trudno dostępnego terenu. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 327-Q3 należy do OSP Bolechowice. Pojazd wyprodukowany w 2021 roku wyposażono w silnik o mocy 80 koni mechanicznych oraz napęd 4x4. Pojazd przystosowany do poruszania się dwóch ratowników na quadzie oraz jednego na przyczepce. Na wyposażeniu pojazdu znajduje się torba medyczna PSP-R1, sprzęt do ratownictwa wysokościowego, szperacze, gaśnica oraz apteczka. Na przyczepie transportowej znajdują się nosze wannowe. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie ATV od firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi pojazdu. Przyczepa ratunkowa jest to model wykonany własnoręcznie z wielu elementów na podwoziu z modelu ATV firmy Wiking. Model wykonany w skali H0/1:87.




















327 Q3 reka

"Poszukiwania osoby zaginionej"

327 Q3 reka327 Q3 reka327 Q3 reka


O pojeździe: Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (GCBA) na podwoziu Tatry 148 zabudowanej przez firmę Karosa. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 337-48 należał niegdyś do OSP Czulice. Pojazd typowo gaśniczy, posiadał zbiornik wody o pojemności 6000 litrów i autopompę o wydajności 3200 litrów na minutę. Pojazd wyprodukowany w 1981 roku i wyposażony w silnik o mocy 213 koni mechanicznych oraz napęd 6x6. Dopuszcza masa całkowita tego pojazdu wynosiła 18 530 kg. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe, to przede wszystkim armatura wodno-pianowa, a także działka dachowe czy drabiny strażackie. Kabina pomieściła kierowcę oraz dwóch ratowników. Aktualne losy pojazdu nieznane. 

O modelu: Model powstał na bazie Tatry 148 firmy Igra Model. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, anteny, trzy lampy pojedyncze, głośnik, a także działko dachowe, drabiny i barierki. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Pożar zakładów chemicznych koło Krakowa"


O pojeździe: Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (GCBA) na podwoziu Panthery zabudowanej przez firmę Rosenbauer. Pojazd o kryptonimie operacyjnym 652 należy do Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej Kraków-Balice. Pojazd typowo gaśniczy, posiada zbiornik wody o pojemności 6200 litrów, zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 620 litrów oraz zbiornik na proszek gaśniczy o pojemności 135 kilogramów i autopompę o wydajności 7200 litrów na minutę. Pojazd został wyprodukowany w 2009 roku i wyposażony w silnik o mocy 705 koni mechanicznych i napęd 4x4. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć Panthera to 115 kilometrów na godzinę. Dopuszcza masa całkowita tego pojazdu wynosi 25 000 kg. Wyposażenie strażackie, jakie znajduje się na tym pojeździe, to przede wszystkim armatura wodno-pianowa, a także działka dachowe o wydajności 6000 litrów na minutę, działko wodno-pianowe zderzakowe o wydajności 2500 litrów na minutę, zestaw narzędzi hydraulicznych i drabiny strażackie. Kabina pomieści kierowcę oraz trzech ratowników. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Panther firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i rejestracyjnymi samochodu. Model został przerobiony z wersji trzyosiowej, została skrócona zabudowa. Na modelu zostały zamontowane lusterka, anteny, jedna lampa pojedyncze, skrzynia sprzętowa, drabiny i barierki. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Interwencja LSR-G Kraków Balice przy awaryjnym lądowaniu Ratownika 6 nieopodal lotniska"


O pojeździe: Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (GCBA) na podwoziu Panthery zabudowanej przez firmę Rosenbauer. Pojazd o kryptonimie operacyjnym 655 należy do Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej Kraków-Balice. Pojazd typowo gaśniczy, posiada zbiornik wody o pojemności 13 000 litrów, zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 1500 litrów oraz zbiornik na proszek gaśniczy o pojemności 250 kilogramów i autopompę o wydajności 7000 litrów na minutę. Pojazd wyposażony w silnik Caterpillar o mocy 705 koni mechanicznych i napęd 6x6. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć Panther to 115 kilometrów na godzinę. Dopuszcza masa całkowita tego pojazdu wynosi 36 000 kg. Wyposażenie strażackie, jakie znajduje się na tym pojeździe, to przede wszystkim armatura wodno-pianowa, a także działka dachowe o wydajności 6000 litrów na minutę zamontowane na wysięgniku HRET (High Reach Extendable Turret) RM65C, działko wodno-pianowe zderzakowe o wydajności 1500 litrów na minutę, piły do stali i betonu, aparaty ochrony układu oddechowego i drabiny strażackie. Kabina pomieści kierowcę oraz trzech ratowników. Więcej o pojeździe --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Panther firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, wysięgnik wraz z działkiem wodno-pianowym, anteny, jedna lampa pojedyncze, drabiny i barierki. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Interwencja LSR-G Kraków Balice przy awaryjnym lądowaniu szybowca"


POLICJA

O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Mercedesa G. Pojazd Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie. Pojazd przystosowany do realizacji zadań SPKP.

- Więcej o Samodzielnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa G firmy Wiking. Został w nim przerobiony przedni zderzak oraz zdemontowano tylne koło zapasowe i zmieniono wygląd tylnej szyby. Cały został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano jedną lampę pojedynczą oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia tyłu pojazdu autorstwa Adriana Kota i jest to fotografia tego typu pojazdu z Warszawy..





"Zatrzymanie poszukiwanego listem gończym na wjeździe do Krakowa przez SPKP"




O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Volkswagena Transportera T6. Pojazd Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie przystosowany do realizacji zadań SPKP. 

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena T6 firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano jedną lampę pojedynczą, lusterka oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Nocna realizacja SPKP Kraków w domu, w którym przebywa podejrzany o morderstwo"


O pojeździe: Radiowóz na podwoziu MANa TGE 4.180. Pojazd Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie, przystosowany do realizacji zadań SPKP. 

O modelu: Model powstał na bazie MANa TGE firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano dwie lampy pojedyncze, lusterka oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie oraz KWP Kraków.





"Ćwiczenia SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom Terrorystycznym"




O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Forda Rengera. Pojazd Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie, przystosowany do realizacji zadań SPKP. 

O modelu: Model powstał na bazie Forda Rangera firmy Busch. Został zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Przyciemniono szyby oraz dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano jedną lampę pojedynczą oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia przodu pojazdu poglądowe. Źródło Internet.




"Realizacja SPKP przy rozbiciu szajki narkotykowej"


O pojeździe: Radiowóz na podwoziu MAN-a TGE 3.180 wyposażony w czterocylindrowy silnik diesla o mocy 177 koni mechanicznych i napęd 4x2. Zabudowę wykonała firma WISS. Pojazd w wersji wypadowej "W" użytkowany przez Pluton Wsparcia Taktycznego Oddziału Prewencji Policji w Krakowie. Numer taktyczny samochodu to G-768. Wyposażenie to między innymi to światła ksenonowe (lub LED), kamera cofania, nawigacja GPS (z mapami Polski i bezpłatnymi aktualizacjami), system multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem oraz obsługą CarPlay i Android Auto, port USB oraz klimatyzacja automatyczna.

- Więcej o Oddziale Prewencji Policji --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Crafter firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu, zmieniony został grill na ten ze znaczkiem marki MAN. Dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano elementy oświetlenia ostrzegawczego, anteny, kraty i lusterka. Radiowóz wykonany w wersji patrolowej z niepełnym okratowaniem. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Oddziału Prewencji Policji w Krakowie.





"Nielegalna manifestacja w centrum Krakowa"




O pojeździe: Więźniarka na podwoziu Volkswagena Craftera użytkowana przez Wydział Konwojowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Pojazd wyprodukowany w 2021 roku, wyposażony w silnik o mocy 177 koni mechanicznych oraz napęd 4x2. Zabudowę wykonała firma AMZ Kutno. Samochód przystosowany jest do przewozu kierowcy, trzech konwojentów i czterech osób konwojowanych. Wyposażenie tego pojazdu to światła LED, automatyczna klimatyzacja, kamera cofania, funkcje integracji ze smartfonami oraz czujniki parkowania.

- Więcej o Wydziale Konwojowym --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Craftera firmy Herpa. Został on pomalowany oraz zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe została zamontowana jedna lampa pojedyncza, kamera cofania, anteny i lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Odbiór i transport niebezpiecznego więźnia przez wydział konwojowy w asyście WRD KWP oraz SPKP"


O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Škody Octavi w wersji Kombi. Pojazd o numerze taktycznym G-053 użytkowany był przez Komendę Powiatową Policji w Krakowie. Wyposażony był w napęd 4x2 oraz pomieścił kierowcę i cztery osoby w układzie miejsc 1+1+3. 

O modelu: Model powstał na bazie Škody Octavi firmy Igra. Cały został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano relingi, belkę świetlną oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Interwencja załogi G053 w domu jednorodzinnym"




O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Opla Astry II w wersji Kombi. Pojazd o numerze taktycznym G-113 użytkowany był przez Komendę Miejską Policji w Krakowie. Wyposażony był w napęd 4x2 oraz pomieścił kierowcę i cztery osoby w układzie miejsc 1+1+3. Radiowóz ten był nagrodą w tzw. "Czarze Par", czyli Finale Turnieju Par Patrolowych "Patrol Roku". Nagroda trafiła do Komisariatu Policji VI w Krakowie, skąd po kilku latach samochód przekazano do Wydziału Sztab Policji KMP. Ostatnie lata w swojej "służbie" Opel użytkowany był przez policjantów z "piątki".

O modelu: Model powstał na bazie Opla Astry II firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano belkę świetlną oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Pitka.


"Interwencja załogi G113 przy kradzieży kieszonkowej w Parku Jordana"


O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Opla Vectry w wersji sedan. Pojazd o numerze taktycznym GG-003 użytkowany był przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Pojazd wyposażony był w silnik o mocy 211 koni mechanicznych oraz napęd 4x2. Pomieścił kierowcę oraz cztery osoby w układzie miejsc 1+1+3. Małopolska Policja posiadała pięć takich radiowozów. Jeden użytkowany przez "autostradówkę", a pozostałe przez KWP. Samochody wyposażono w wideorejestratory.

O modelu: Model powstał na bazie Opla Vectry firmy Rietze. Cały został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano belkę świetlną oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Pościg i zatrzymanie kierowcy, który nie zatrzymał się do kontroli drogowej"


O pojeździe: Radiowóz na podwoziu BMW 320i w wersji sedan. Pojazd o numerze taktycznym GG-028 jest użytkowany przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Wyposażony w silnik o mocy 184 koni mechanicznych oraz napęd 4x2, pomieści kierowcę oraz cztery osoby w układzie miejsc 1+1+3. Radiowóz wyposażono również w poduszki bezpieczeństwa, asystent uwagi, układ dynamicznej kontroli stabilności, układ kontroli trakcji, czujniki deszczu i czujniki parkowania. Znajduje się w nim również sprzęt do zabezpieczenia miejsca działań, apteczka do pierwszej pomocy i niezbędny sprzęt do wykonania czynności na miejscu interwencji. 

- Więcej o Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie --> klik

O modelu: Model powstał na bazie BMW 320i firmy Herpa w malowaniu polskiej policji. W pojeździe zostały zmienione numery taktyczne na krakowskie oraz dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Kontrola prędkości na drodze krajowej numer 79"


GG028 model razem
GG028 model razem


O pojeździe: Ambulans Pogotowia Ruchu Drogowego Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie na podwoziu Volkswagena Craftera został wyprodukowany w 2021 roku, wyposażony w silnik o mocy 177 koni mechanicznych oraz napęd 4x2. Jego zabudowę wykonała firma AMZ Kutno. Na wyposażeniu tego typu pojazdów znajdują się między innymi: komputer, drukarka, agregat prądotwórczy, maszt świetlny, ostrzegawcza tablica świetlna, sprzęt do obsługi zdarzeń drogowych: zestaw znaków drogowych, lampy i dyski świetlne, stożki ostrzegawcze, drogomierz, parawan i aparat fotograficzny. Numer taktyczny samochodu to G-151. Pojazd użytkuje Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. 

- Więcej o pojeździe --> klik

 O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Craftera firmy Herpa. Został on pomalowany oraz zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu pojazdu została zamontowana belka świetlna, dwie lampy pojedyncze, anteny, maszt oświetleniowy i otwierany znak "Wypadek". Zamontowano również lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Interwencja załogi WRD KMP Kraków przy zdarzeniu drogowym z udziałem samochodu osobowego i ciężarowego"

G151 model razemG151 model razem


O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Mercedesa Sprintera. Pojazd użytkowany przez Wydział Kryminalistyki Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. Wyposażony w silnik o mocy 130 koni mechanicznych oraz napęd 4x4. W ubiegłych latach pojazd był na stanie Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji (SPAP), późniejszego SPKP. Po przekazaniu do WTK został zdemontowany "kangur" z przodu auta.

- Więcej o Wydziale Techniki Kryminalistyki --> klik

O modelu: Powstał na bazie Mercedesa Sprintera firmy Herpa. W modelu zostało podwyższone podwozie oraz cały został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano jedną lampę pojedynczą, anteny oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.

Policja WTKSprinter model razem


"Nocne działania Techników Kryminalistyki przy zabójstwie w jednym z krakowskich parków"


O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Mercedesa Sprintera. Pojazd użytkowany przez Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Wyposażony w silnik o mocy 190 koni mechanicznych oraz napęd 4x4. Samochód posiada specjalistyczny sprzęt do pracy techników kryminalistyki policji na miejscu zdarzeń.

O modelu: Powstał na bazie Mercedesa Sprintera firmy Herpa. W modelu zostało podwyższone podwozie oraz cały został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano klimatyzację, roletę boczną, lampy pojedyncze, oświetlenie robocze oraz anteny i lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Działania techników kryminalistyki z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie przy zbrodni w domu jednorodzinnym"




KRAKOWSKIE POGOTOWIE RATUNKOWE

O pojeździe: Ambulans na podwoziu Mercedes Sprinter 313 CDI w zabudowie firmy WAS. Pojazdem w czasach "pracy" w Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym poruszał się zespół "RT-4" o numerze inwentarzowym 0201. Sprinter wyposażony został w silnik o mocy 130 koni mechanicznych oraz napędzie 4x2. W strukturach KPR zespoły RT (Reanimacyjno-Transportowy) są zespołami pozasystemowymi. Służą do transportu międzyszpitalnego oraz do zabezpieczeń imprez masowych, uroczystości itp. W 2009 roku pojazd został wystawiony na sprzedaż. 

- Więcej o KPR --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Sprintera firmy Wiking. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami ambulansu KPR i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, a także belka sygnalizacyjna, jedna pojedyncza lampa oraz oświetlenie robocze. Zamontowano również lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Interwencja zespołu RT-4 do osoby poszkodowanej po interwencji policji"


O pojeździe: Ambulans na podwoziu Volkswagena Transportera T6 w zabudowie firmy Auto Form. Pojazdem o numerze inwentarzowym 1606 porusza się zespół transportowy Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Volkswagen T6 w wersji "long" przystosowany został do transportu pacjentów oraz posiada napęd 4x2. W strukturach KPR są dwa zespoły T (Transportowy) i są zespołami pozasystemowymi. Więcej o KPR --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Transportera T6 firmy Rietze. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami ambulansu KPR i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, a także belka sygnalizacyjna, oświetlenie robocze oraz odpowietrznik dachowy. Zamontowano również lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Transport osoby z kwarantanny covidowej do szpitala"



LOTNICZE POGOTOWIE RATUNKOWE

O śmigłowcu: Helikopter Eurocopter EC135 o rejestracji SP-HXT należący do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Lekki śmigłowiec wielozadaniowy wyposażony jest w dwa silniki turbowałowe. Jest przystosowany do transportu dwóch pilotów, ratownika, lekarza oraz osoby poszkodowanej na noszach. Załoga może wykonywać również desant z pokładu za pomocą liny, co szczególnie przydatne jest w przypadku współpracy w działaniach górskich.

Maszyny często zmieniają miejsce stacjonowania i nie są na stałe przypisane do danej bazy LPR. SP-HXT pełnił służbę jako Ratownik 6 w okresie lato-jesień 2022 roku.

- Więcej o LPR --> klik

O modelu: Model powstał na bazie Eurocoptera EC135 firmy Wiking. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym helikoptera. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami LPR i rejestracją śmigłowca. Przerobione zostały tylne stateczniki, zamontowano anteny i inne dodatkowe elementy. Model wykonany w skali H0/1:87.









"Interwencja Ratownika 6 do osoby po upadku z wysokości"


SŁUŻBA CELNO-SKARBOWA

O pojeździe: Mobilne Stanowisko Kontroli na podwoziu Mercedes Benz Vito. Adaptacje pojazdu wykonała firma Biatel. Radiowóz o numerze taktycznym 35/07 był użytkowany przez Izbę Celną z Krakowa. Pojazd wyposażony był we wszelaki sprzęt potrzebny celnikom do kontroli. Samochód posiadał napęd 4x2. Aktualne losy pojazdu nieznane.

O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Vito firmy Herpa w barwach służby celnej. Został zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami radiowozu Izby Celnej z Krakowa i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, a także została zmieniona belka sygnalizacyjna i dodano lampy kierunkowe w grillu pojazdu. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Szymuc.





"Nocna kontrola drogowa krakowskich celników wraz z policjantami WRD KWP Kraków"




O pojeździe: Mobilne Stanowisko Kontroli na podwoziu Mercedes Benz Vito zaadaptowane przez firmę Frank-Cars. Radiowóz o numerze taktycznym 12/40 użytkowany jest przez Służbę Celno-Skarbowa z Krakowa. Wnętrze pojazdu dostosowane zostało do mobilnego biura, posiada stolik, fotele, gniazda elektryczne. W bagażniku znajduje się wszelaki sprzęt wykorzystywany przez celników do kontroli. Pojazd posiada napęd 4x2.

O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Vito firmy Busch. Został pomalowany oraz zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami Służby Celno-Skarbowej z Krakowa oraz tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, a także belka sygnalizacyjna. Zamontowano również lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Kontrola drogowa Służby Celno-Skarbowej z Krakowa wraz z Krakowską Inspekcją Transportu Drogowego"




POGOTOWIE ENERGETYCZNE

O pojeździe: Volkswagena Transporter T4 należący do Pogotowia Energetycznego Tauron Dystrybucja w Krakowie. Pojazd wyposażony był w napęd 4x2 oraz posiadał trzy miejsca siedzące. Na wyposażeniu T4 znajdował się wszelaki sprzęt wykorzystywany przez energetyków do działań podczas usuwania awarii. 

O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Transportera T4 firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami pogotowia energetycznego i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zamontowano lusterka, anteny oraz bagażnik dachowy, na którym umieszczono belkę sygnalizacyjna. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Interwencja zespołu pogotowia energetycznego przy awarii latarni przy drodze"



O pojeździe: Ford Transit należący do Pogotowia Energetycznego Tauron Dystrybucja w Krakowie. Pojazd wyposażony w napęd 4x2 oraz posiada trzy miejsca siedzące - dla kierowcy i dwóch pasażerów. Na wyposażeniu samochodu znajduje się wszelaki sprzęt wykorzystywany przez energetyków do działań podczas usuwania awarii, a na dachu umieszczono m.in. drabinę i pojemnik na tyczki. 

O modelu: Model powstał na bazie Forda Transit firmy Rietze. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami pogotowia energetycznego i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny oraz bagażnik dachowy, na którym umieszczono belkę sygnalizacyjna, jedną pojedyncza lampę oraz drabinę i pojemnik na tyczki. Dodatkowo zamontowano lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.





"Interwencja zespołu pogotowia energetycznego przy awarii w domu jednorodzinnym w jednej z Krakowskich dzielnic"


TATRZAŃSKIE OCHOTNICZE POGOTOWIE RATUNKOWE

O pojeździe: Mercedes Benz V Klasa należący do Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jest to pojazd przystosowany do transportu ratowników oraz sprzętu specjalistycznego, który wykorzystywany jest w działaniach górskich. Samochód posiada napęd 4x2.

O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa firmy Busch. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami TOPR i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, odpowietrznik dachowy, relingi dachowe, a na nich belka sygnalizacyjna. Dodano również lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.



"Tatrzańscy ratownicy na pomoc uwięzionym turystom w eksponowanym terenie"


O pojeździe: Land Rover Defender 110 należący do Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jest to najpopularniejszy pojazd służący ratownikom górskim, dzięki któremu ratownicy mogą dotrzeć do poszkodowanych w trudnym górskim terenie. Pojazd wyposażony jest w napęd 4x4. Na dachu znajduję się skrzynia na sprzęt specjalistyczny wykorzystywany przez ratowników oraz dwa szperacze. Dodatkowo pojazd wyposażony został w wyciągarkę. Wewnątrz pojazdu znajdują się fotele, miejsce na sprzęt oraz przestrzeń do transportu osoby poszkodowanej.

O modelu: Model powstał na bazie Land Rovera Defendera firmy Busch w barwach TOPR. Został zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, a także została wymieniona belka sygnalizacyjna. Dodano również lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.

Zdjęcia pojazdu autorstwa Kamila Dłużnia.





"Pomoc ratowników Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego uwięzionym turystom na półce skalnej"


Prezentacja kolejnych modeli, nad jakimi aktualnie pracuje ich autor (Redaktor Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie - Marcin Kuś) powróci w kolejnych częściach na łamach naszego portalu. Wszystkie prezentowane modele w wykonanych konwersjach nie są na sprzedaż, a stanowią prywatną kolekcję modelarską autora.