26-27.11.2013 - Kraków, tunel KST - Ćwiczenia taktyczno-bojowe

 
W nocy z 26 na 27 listopada 2013 roku w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju odbyły się ćwiczenia taktyczno-bojowe, w których brała udział Państwowa Straż Pożarna, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe oraz Policja.
 
Scenariusz ćwiczeń:
Około godziny 23:55 dochodzi do pożaru tramwaju pomiędzy przystankami Dworzec Główny a Politechnika. System zabezpieczeń tunelu zostaje szybko uruchomiony. Z głośników znajdujących się w tunelu wydawany jest ciągły komunikat o zaistniałym zdarzeniu i konieczności ewakuacji ( język Angielski oraz j. Polski ). Równocześnie z włączeniem się zabezpieczeń przeciwpożarowych w tunelu o zaistniałej sytuacji zostają powiadomione krakowskie służby ratunkowe. Na miejsce zostają zadysponowane trzy zastępy z JRG 1 ( GBA 2,5/16, GCBAPr 4,5/32+250, SRt + wentylator ) oraz Grupa Operacyjna SKKM. Zespoły Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego oraz załogi Policji. Po dojeździe na miejsce teren działań ratowniczych zostaję zabezpieczony, straż pożarna przystępuje do rozpoznania.
 
Po kilku minutach Kierujący Działaniem Ratowniczym stwierdza, iż w płonącym tramwaju znajdują się osoby poszkodowane. Na miejsce dysponowane są kolejne zastępy PSP oraz zespoły pogotowia ratunkowego. W celu ugaszenia pożaru oraz dotarcia do osób poszkodowanych do tunelu wjeżdża "ciężka" Scania z JRG 1 Kraków. ( Pojazd specjalnie przeznaczony do działań w tunelu KST) Na miejscu zdarzenia systematycznie zjawiają się kolejne zastępy gaśnicze oraz specjalne. Do tunelu schodzą ratownicy ubrani w aparaty ochrony dróg oddechowych, rozpoczyna się ewakuacja osób poszkodowanych. W pobliżu wejścia do tunelu ( przystanek politechnika ) strażacy z JRG 5 rozkładają namiot pneumatyczny, do którego poszkodowani będą ewakuowani. ZRM Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego wraz ze strażakami PSP rozpoczynają procedurę medyczna Triage ( dotyczącą segregacji osób poszkodowanych w zależności od stopnia obrażeń i rokowań ) Działania trwają około 40 min. Łącznie z tunelu ewakuowano 15 poszkodowanych pasażerów.
Ćwiczenia te ze względu na dużą ilość osób poszkodowanych i zagrożonych oraz konieczność współdziałania ze sobą wielu podmiotów były niezwykle trudne i skomplikowane. Dodatkowym utrudnieniem był gęsty, ciepły dym jaki wytwarzany był przez aparaturę obsługiwaną przez specjalistów z Instytutu Techniki Budowlanej. Warto wspomnieć, iż przygotowane scenariusze pożarowe dla tunelu KST przewidują szereg działań nie tylko dla sił i środków PSP, KPR i Policji, ale także Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (motorniczy, dyspozytor), Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (obsada Stacji Obsługi Przystanku i Centrum Kierowania Ruchem).
Celem ćwiczeń oprócz sprawdzenia procedur alarmowania poszczególnych służb ratunkowych i innych podmiotów, współdziałania na miejscu akcji Kierującego Działaniami Ratowniczymi z obsługą techniczną tunelu i motorniczymi było sprawdzenie technicznych systemów zabezpieczeń.
 
Siły i Środki:
 
Państwowa Straż Pożarna:
KM PSP Kraków:
- KR 998RK - SLRr Mitsubishi Pajero
- 300[K]89 - SLKw Citroën Jumper
- 300[K]90 - SLRr Mitsubishi Pajero
- 300[K]92 - Skoda Octavia/Autoremo (?)
 
JRG 1 Kraków:
- 301[K]21 - GBA 2,5/16 Volvo FL240/PS Szczęśnia
- 301[K]25 - GCBAPr 4,5/32+250 Scania P380 DB
- 301[K]43 - SRt MAN/VW 8.136/Lentner + Samojezdny agregat oddymiający
 
JRG 2 Kraków:
- 302[K]26 - GCBA 4/24 Volvo FL 280/PS Szczęśniak
 
JRG 3 Kraków:
- 303[K]21 - GBA 2,5/25 MAN TGM 13.280/Stolarczyk
 
JRG 5 Kraków:
- 305[K]50 - SLPgaz Mercedes Benz 508D
- 305[K]58 - SRmed Iveco Magirus/Wackenhut
 
JRG 6 Kraków:
- 306[K]21 - GBA 2,5/24 Mercedes Atego 1329/Moto Truck
 
JRG SA PSP Kraków:
- 250[K]95 - SLRr Nissan Navara
- Autobus ( ? )
 
Krakowskie Pogotowie Ratunkowe:
- P-6 / 1209 - Renault Master III/Auto Form
- P-7 / 1210 - Renault Master III/Auto Form
- TR-? / 0702 ? Renault Master II/ Auto Form
 
Policja:
- G207 ? Alfa Romeo 159 ? Referat KRD WRD KMP
- G101 ? Kia Cee'd SW ? Referat KRD WRD KMP
- G152 ? Kia Cee'd SW ? Referat KRD WRD KMP
- Volkswagen Transporter T5 - RPW W.Sz.P KMP
 
Straż Miejska Miasta Kraków:
- 135 ? Renault Kango ? Oddział I Śródmieście
- 108 Peugeot Expert - Odział I Śródmieście
 
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu
 
 
 
 
Serdeczne podziękowania dla KM PSP Kraków, a zwłaszcza dla rzecznika prasowego Pana kpt. Łukasza Szewczyka oraz dla Oficera Operacyjnego Miasta zmiany III za okazałą pomoc.
 
Opis na podstawie własnych obserwacji oraz strony internetowej KM PSP Krakówhttp://www.psp.krakow.pl/index.php
 
Za ewentualne rozbieżności w opisie przepraszamy !